Nieuws

Internationale bedrijven sluiten zich aan bij ambitieuze waterstofplannen Groningen

De plannen om van Groningen een spil te maken in een toekomstige, duurzamere waterstofeconomie, krijgen steun van twee zeer grote internationale partijen. Het gaat om plannen waar onder meer Gasunie bij betrokken is, om een deel van het leidingennet voor aardgas straks in te zetten voor het transport van waterstof. Volgens de RUG kan dat plan vele duizenden banen opleveren.


Leestijd: 3 minuten

Internationale bedrijven sluiten zich aan bij ambitieuze waterstofplannen Groningen
Internationale bedrijven sluiten zich aan bij ambitieuze waterstofplannen Groningen

De NOS meldt vanmorgen dat het Duitse energieconcern RWE en het Noorse Equinor zich aansluiten bij de plannen voor grootschalige waterstofproductie in Groningen. Het project luistert naar de naam NortH2. Dat initiatief werd vorige maand gelanceerd en werd toen al ondersteund door zeer grote partijen als Shell, Gasunie en Groningen Seaports.

Vorige week werden bij dit initiatief nog vraagtekens geplaatst in enkele artikelen in NRC Handelsblad, waar men zich onder meer afvroeg of ‘Groningen’ niet té ambitieus was.

Vorige week werden bij dit initiatief nog vraagtekens geplaatst in enkele artikelen in NRC Handelsblad, waar men zich onder meer afvroeg of ‘Groningen’ niet té ambitieus was. Nu blijkt dat nog meer grote bedrijven geïnteresseerd zijn in de ambitieuze waterstofplannen.  Deze kunnen volgens onderzoekers van de van de Rijksuniversiteit Groningen 5000 tot 12.000 banen opleveren, en zouden belangrijke stappen kunnen opleveren om de Groningse economie nog hoogwaardiger en kennisintensiever te maken.

‘Waterstof wordt door de energiebedrijven gezien als het 'toekomstige aardgas' voor industriële en chemische processen die temperaturen nodig hebben die niet met elektriciteit bereikt kunnen worden’, zo schrijft de NOS vandaag.

8 tot 10 megaton CO2-reductie per jaar

NortH2 wil een grote rol spelen in het bereiken van de gestelde Europese, Nederlandse en Duitse klimaatdoelen en de ontwikkeling van een internationale waterstofmarkt versnellen. Het project wil dit bereiken door middel van grootschalige productie, opslag en transport van groene waterstof naar industriële sectoren die moeilijk of niet kunnen elektrificeren.

Nieuwe windparken op zee wekken de groene stroom op en kunnen qua capaciteit stapsgewijs uitgroeien van 1 GW in 2027, naar 4 GW tegen 2030, tot meer dan 10 GW in 2040. Deze windparken komen naast de al geplande windparken voor de groene elektriciteitsvoorziening. Ze zullen direct gekoppeld worden aan de waterstoffabriek en alle stroom wordt gebruikt voor de productie van groene waterstof. Hiermee beoogt het consortium in 2040 1 miljoen ton groene waterstof per jaar te produceren. Dat scheelt dan een uitstoot van zo’n 8 tot 10 megaton CO2 per jaar.

Haalbaarheidsstudie

Het consortium heeft de afgelopen maanden gewerkt aan de eerste fase van de haalbaarheidsstudie gericht op de periode tot 2030. De studie concludeert dat de geïntegreerde aanpak van NortH2 tot een 20%-reductie van de maatschappelijke kosten kan leiden in vergelijking met een kleinschaligere aanpak.

Doordat het consortium de hele keten grootschalig wil bouwen – van windparken op zee, productie, opslag, distributie tot uiteindelijk het gebruik van de groene waterstof – kan deze kostenverlaging worden bereikt. Zo wordt groene waterstof in bijvoorbeeld de industrie, een economisch interessante optie voor verduurzaming vergeleken met alternatieven. Bovendien zijn er met het project volgens een recente studie van Rijksuniversiteit Groningen in de provincie Groningen tussen de 700 en 1200 structurele banen gemoeid en een veelvoud hiervan tijdens de bouwfase. De tweede fase van de haalbaarheidsstudie gericht op de periode na 2030 is inmiddels gestart, aldus een persbericht van Groningen Seaports.

Samenwerking

"We zijn erg blij met het toetreden van RWE en Equinor tot het consortium van NortH2. Deze uitbreiding van het consortium sluit aan bij de internationale ambities van het project. Europese samenwerking is daarbij vanzelfsprekend plus noodzakelijk om uiteindelijk de klimaatdoelen te halen en de energietransitie te versnellen. Daarnaast zijn RWE en Equinor geen onbekenden in de Eemshaven en Noord-Nederland, en kunnen we van elkaars kennis en kunde gebruikmaken om het grootste groene waterstofproject van Europa verder te ontwikkelen", aldus Cas König, CEO van Groningen Seaports.