Nieuws

Horeca in binnenstad scoort goed

Binnenstadbezoekers zijn over het algemeen goed te spreken over de Groningse horeca. Uit een grote publieksenquête blijkt dat ongeveer driekwart van de gasten de kwaliteit van de horeca en de terrassen beoordeelt met ‘goed’ of zelfs ‘uitstekend’. De bezoekers waren tevreden over de horecamedewerkers en de klantvriendelijkheid. Ook kwam naar voren dat het horeca-aanbod in Groningen breed en gevarieerd is. Het onderzoek werd uitgevoerd door horeca-adviesbureau Van Bergen Nieman in Groningen en vroeg ruim 700 binnenstadbezoekers naar hun mening.


Leestijd: 1 minuut

Ondanks een goede beoordeling, was er ook kritiek. Vooral terrassen moesten het daarbij ontgelden. Zo vond een derde van de bezoekers de snelheid van het opnemen en uitserveren van bestellingen onder de maat. Ook scoorde het terrasmeubilair en het aanbod van toiletten minder goed. Vooral jongere horecabezoekers waren kritisch. Ze laakten de prijs-kwaliteitsverhouding en klaagden over de professionaliteit van de bedieningsmedewerkers.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren welke terrassen in de stad het meest populair zijn. Achtereenvolgens zijn dat ’t Feithhuis, De Sigaar aan de Hoge der Aa en De Kosterij aan de voet van de Martinitoren. Bij bezoekers tot 35 jaar was de ranglijst echter sterk afwijkend. Daar bleken de terrassen van Time Out in de Poelestraat, de Drie Gezusters aan de Grote Markt en het Sunset dakterras van Springs aan de Grote Markt populair. Verbetering zou zijn om het aantal terrassen te verhogen. Vooral aan het water mist men vertier.

Eind 2007 werd er ook al een enquête naar de horecagastvrijheid uitgevoerd. In vergelijking met de uitkomsten van 2007 bleek de algemene waardering ‘goed/uitstekend’ toegenomen van 71 naar 75 procent. Ook de tevredenheid over de diversiteit van de horecabedrijven steeg, van 75 naar 80 procent. De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk waar er kansen liggen voor de huidige en nieuwe bedrijven in de Groninger horecabranche en kunnen worden benut bij de ontwikkeling van nieuwe horecaconcepten.