nieuws

31 mei 2012, 10:10

Hartstochtelijk pleidooi voor tram naar Groningen hoogste baas Hanzegeschool

Voorzitter Henk Pijlman van de Hanzehogeschool Groningen komt vandaag met een hartstochtelijk pleidooi voor de komst van de tram naar Groningen. In een periode waarin iedereen begint te twijfelen aan de haalbaarheid van een tram, gezien de financiële situatie van de overheden, zet Pijlman nog eens op een rij waarom een tram volgens hem ‘onmisbaar is voor Groningen’, en de toekomst is ‘van stad en regio.’

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Pijlman doet dat vandaag in een opiniebijdrage aan het Dagblad van het Noorden. Ook Pijlman onderkent dat de financiele omstandigheden zeer ongunstig zijn en dat er miljoenen moeten worden bezuinigd. Maar volgens hem is het toch verstandig om door te gaan met de voorbereiding van de tram.Hij heeft daarvoor een aantal argumenten:


1. Stoppen met de tram lijkt aantrekkelijk op korte termijn, maar wie verder vooruit kijkt ziet de grote nadelen hiervan: de toegangswegen tot de stad slibben binnen tien jaar dicht en unieke kansen om de stad beter bereikbaar te maken gaan verloren.


2. De tram is een regionale oplossing voor een regionaal probleem. Het verkeer in en rond de stad neemt gestaag toe. Een verkeersinfarct is een kwestie van tijd. Elke werkdag reizen ruim 160.000 mensen naar de stad en daarvan reizen ruim zo’n 25.000 mensen op en neer tussen Zernike Campus en het Hoofdstation. Zestig procent van die mensen komt uit de regio. Die aantallen zullen alleen maar groeien.


3. Groningen is het kloppend hart van de regio. Voor het winkelend publiek. Maar ook voor het UMCG, dat dagelijks meer dan 15.000 bezoekers trekt en waar 11.000 mensen werken. De Hanzehogeschool Groningen en de RUG trekken meer dan 50.000 studenten en bieden  werk aan 10.000 mensen. Voor de toekomst van het hoger onderwijs en onderzoek is bereikbaarheid van doorslaggevend belang.


4. De tram versterkt de concurrentiepositie van de regio. Het aantal treinreizigers is de afgelopen tien jaar enorm toegenomen. Die trend zet onverminderd door. De treinreizigers uit de regio eindigen hun rit nu op het Hoofdstation of pakken daar de bus. Het busvervoer is logistiek gezien nu niet meer uit te breiden, maar een tram kan veel meer reizigers vervoeren. En als de treinen tussen 2015 en 2020 doorrijden tussen Hoogezand en Groningen Noord is een lange rit door de stad  niet meer nodig.


5. Last but not least: vervoer per tram is natuurlijk ook veel duurzamer en milieuvriendlijker dan al die auto’s met hun vervuiling.


6. Het is nu of nooit. We hebben nu de kans om de Regiotram te realiseren. Over een paar jaar niet meer. Dan is het geld dat nu beschikbaar is weg.