Alternatieve verbindingen “niet haalbaar”
Rijkswaterstaat schrijft dat uit onderzoek is gebleken dat alternatieve verbindingen, zoals de Busbaanbrug, niet haalbaar zijn. Daarom gaan de omleidingsroutes via de Noordzeebrug of Oostersluis. “Dit heeft voor veel reacties gezorgd over omfietstijd, problemen voor voetgangers en minder validen, maar ook over sociale- verkeersveiligheid op de omleidingsroutes”, schrijft de organisatie op haar website.
De petitie, een initiatief van de Groninger Fietsersbond en Platform Gerrit Krolbrug, is 18.000 keer ondertekend. Dinsdag wordt hij overhandigd aan de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat, en in het bijzonder aan de verantwoordelijke minister Harbers. De organisaties achten het belang van een tijdelijke brug groot voor de bereikbaarheid van grote delen van de stad.
Rijkswaterstaat schrijft dat het de reacties begrijpt. Daarom worden er op dit moment gesprekken gevoerd met ‘verschillende partijen’ om inzicht in de situatie te verkrijgen. Op basis hiervan maken Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen een veiligheidsplan.
Bereikbaarheid scholen
Een ander heikel punt is de bereikbaarheid van basisscholen ’t Karrepad en Sint Franciscus, middelbare school Wessel Gansfort, de Voedselbank, kinderopvang Monkey Donky en andere belanghebbenden in de omgeving van de brug. Ook hier worden gesprekken gevoerd om samen op een oplossing te komen.
Veiligheid op straat
Verder kijkt Rijkswaterstaat ook naar de veiligheid van de route, onder andere door te onderzoeken of er goede verlichting is. Om dit te peilen fietsen mensen van de organisatie de omleidingsroute op meerdere momenten van de dag. Rijkswaterstaat roept omwonenden die ideeën hebben de veiligheid te verbeteren op om contact op te nemen. In 2026 komt de organisatie met een maatregelenpakket.
Verkeersveiligheid
Al die extra fietsers zorgen ook voor extra drukte op de omleidingsroutes. Samen met Platform Gerrit Krolbrug heeft Rijkswaterstaat onderzocht waar de verkeersknelpunten zitten. Samen met de gemeente werkt de organisatie nu aan maatregelen om de verkeersveiligheid op de omleidingsroutes te verbeteren. Denk aan grotere opstelvakken voor fietsers bij verkeerslichten en het verlagen van de snelheid van auto’s naar 30 km/h.
In gesprek op 17 december
Op woensdag 17 december van 13.00 tot 16.00 uur staan medewerkers van Rijkswaterstaat bij de Gerrit Krolbrug stadszijde. Daar kunnen belanghebbenden met vragen of zorgen in gesprek over de omleidingsroutes.




