Nieuws

Grote campagne van start voor Gezond Ouder worden in Groningen

In Groningen gaat dinsdagmiddag een grote publiekscampagne van start om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij activiteiten om gezond leven en zo gezond mogelijk oud worden, te bevorderen. Dat past bij het feit dat Groningen Healthy Ageing stad 2012 is.In Groningen gaat dinsdagmiddag een grote publiekscampagne van start om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij activiteiten om gezond leven en zo gezond mogelijk oud worden, te bevorderen. Dat past bij het feit dat Groningen Healthy Ageing stad 2012 is.


Leestijd: 2 minuten

De stad Groningen staat dit jaar in het teken Healthy Ageing / gezond ouder worden. Met de campagne Gezond & Actief Groningen (GA! Groningen) bruist het dit jaar van de activiteiten die het belang van gezond leven onder de aandacht van een zo breed mogelijk publiek brengen.

De campagne GA! Groningen is een initiatief van de partners van het Akkoord van Groningen en het Healthy Ageing Network Noord-Nederland (HANNN). Met een gevarieerd programma geven deze partners gezamenlijk invulling aan het Europese Jaar voor Actief Ouder Worden en Solidariteit tussen de Generaties. De feestelijke opening van de campagne vindt op dinsdag 24 april om 16:00 uur plaats in het nog in aanbouw zijnde ERIBA gebouw op de Healthy Ageing Campus.

Gezond ouder worden

Europeanen worden steeds ouder maar het aantal gezonde levensjaren neemt niet toe. Hoe blijven we langer actief en gezond? Op welke manier kunnen we het welzijn van ouderen verhogen? En hoe kunnen we tot op hoge leeftijd participeren in de samenleving? Met de campagne GA! (Gezond & Actief) Groningen willen de Akkoordpartners en het HANNN zoveel mogelijk mensen – van jong tot oud – kennis laten maken met het thema gezond ouder worden. Want gezond ouder worden, begint al op jonge leeftijd. Met de GA! Campagne sluit Groningen aan bij het Europese Jaar voor Actief Ouder Worden.

GA! Groningen

De GA! campagne laat de stad vanaf 24 april gedurende het hele jaar bruisen met diverse activiteiten op het terrein van gezonde voeding, wetenschap, beweging en sport. Een breed publiek kan de komende maanden kennis maken met de gezondheidsbevorderende activiteiten die binnen tal van organisaties in de stad Groningen worden ontwikkeld. Naast de initiatiefnemers van de campagne doen vele andere partners mee: de Openbare Bibliotheek, restaurants, lokale media, zorginstellingen, wetenschappers, wijkcentra sportverenigingen etc.

Onderzoek

In Groningen en Noord-Nederland werken kennisinstellingen, overheden en bedrijfsleven al jaren nauw samen om kennis te ontwikkelen op het terrein van Healthy Ageing. RUG en UMCG leveren wetenschappelijke topprestaties op dit gebied. De Hanzehogeschool Groningen levert met toegepast en praktische onderzoek een belangrijke bijdrage aan innovatieve producten en diensten. RUG en het UMCG trekken internationale toptalenten aan die baanbrekend onderzoek doen, onder andere binnen het binnenkort te openen European Research Institute for the Biology of Ageing (ERIBA). Het HANNN zorgt voor een samenwerking tussen de onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven in Noord -Nederland.