Nieuws

Groningse spoorlijnen proeftuin voor nieuw veiligheidssysteem; zelfrijdende treinen stap dichterbij

Groningse spoorlijnen worden nog voor het jaar 2030 uitgerust met een modern spoorbeveiligingssysteem. Dat maakt het mogelijk om van Groningen, samen met Friesland, voorop te lopen met innovatieve spoorprojecten. Daardoor worden onder meer proeven met zelfrijdende treinen mogelijk, evenals het rijden met waterstoftreinen. Dat hebben staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk donderdagavond bekend gemaakt.


Leestijd: 2 minuten

Groningse spoorlijnen proeftuin voor nieuw veiligheidssysteem; zelfrijdende treinen stap dichterbij
Groningse spoorlijnen proeftuin voor nieuw veiligheidssysteem; zelfrijdende treinen stap dichterbij

Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dat voornemen heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Het Rijk en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag vooroplopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk (provincie Groningen): “Nu al kiezen voor ERTMS is een goed en logisch besluit. Hierdoor kunnen we de regionale treinen uitrusten met het modernste beveiligingssysteem en kan personeel al worden opgeleid om te werken met ERTMS. En zetten we stappen om zelfrijdende treinen in de toekomst mogelijk te maken. We laten hiermee opnieuw zien dat wij innovaties omarmen en koploper willen zijn als het gaat om een modern en duurzaam OV.”

Kosten
Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 FTE personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro Fryslân. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.