Nieuws

Groningse politie proeftuin voor 'Inspector Gadget'

In Groningen wordt geëxperimenteerd met de politieagent van de toekomst. Nee, geen Robocop, maar meer een Inspector Gadget, meldt lifestylemagazine Bright.nl.


Leestijd: 4 minuten

Met zijn jas, die hem herkent aan zijn biometrische kenmerken, logt de agent in op het politienetwerk. De handcomputer aan zijn riem vertelt hem waar de problemen zijn en in zijn Blue Light Car houdt hij kantoor.

Het bureau aan de Korrewegwijk in Groningen is zo langzamerhand het laboratorium van de Nederlandse politie geworden. Aan de muur hangen lcd-schermen waarop foto’s van boeven als screensaver voorbijkomen. Een testje om te zien of de agenten daardoor de criminelen op straat beter herkennen. De dienders zelf lopen er met personal digital assistants (pda’s) en global positioning system (gps) rond. Voor veel mensen al heel gewoon, maar ongekend in de politiewereld.

,,In Enschede hadden ze de stadswandeling voor toeristen met gps. Daardoor bedachten wij wat wij met die techniek kunnen doen om agenten op straat te informeren, afhankelijk van hun positie”, vertelt projectleider Elle de Jonge, oftewel de Inspector Gadget van Groningen. De Jonge vliegt de laatste tijd de hele wereld over om de technische ontwikkelingen bij politiebureaus en beveiligingsinstanties in de gaten te houden. Ideeën die hij opdoet worden soms na (langdurig) landelijk overleg getest in onder andere de Korrewegwijk.

Twee jaar geleden begon de proef waarbij surveillerende agenten werden uitgerust met een handcomputer en gps. Volgens De Jonge een flinke klus. ,,Je hebt wel een idee in je hoofd, maar daar is nog geen product voor. Vooral niet voor het politienetwerk. Dus we zijn geleidelijk aan gaan bouwen. Dat zijn niet de gemakkelijkste projecten.”

De pda, nu nog in gebruik bij maar 35 agenten, is aangesloten op het politienetwerk. ,,We zijn hier allemaal allergisch voor het Tonino-effect, dus het is goed beveiligd”, begint De Jonge alvast. Door het proefsysteem weet het bureau precies waar de agenten zijn, maar kunnen ze ook worden gewaarschuwd als er in de buurt iets aan de hand is.

Op de pda is een kaart van de buurt te zien, met daarop allerlei stippen. ,,Dat zijn de incidenten in de buurt. Afspraken op locaties, openstaande geldboetes, plekken met overlast. De blauwe poppetjes zijn de agenten die op pad zijn. Zo kunnen we precies zien waar ze zijn, maar de agenten kunnen ook zien waar de incidenten zijn. Komt hij in de buurt, dan piept de pda en weet de agent direct wat er aan de hand is.”

Het systeem zorgt er automatisch voor dat de agent op de hoogte blijft, zonder dat hij de meldkamer hoeft lastig te vallen. De handcomputer en het politienetwerk zenden constant coördinaten en informatie over en weer. Daarbij zijn foto’s van verdachten, informatie over gestolen fietsen of gegevens over drugspanden. Alle informatie wordt binnen een browser weergegeven, zodat niets wordt opgeslagen op het apparaat zelf.

Landelijk is er veel interesse voor het systeem. ,,Hirsch Ballin heeft al geroepen: ‘Iedere agent aan de pda.’ Landelijk zouden er 12.000 mensen met deze gadget kunnen werken. Maar daarvoor moet software worden bijgewerkt en mensen getraind. Dan praat je over een investering van zo’n 40 miljoen euro. Toen werd het wat stiller.”

Voor het zover is moet nog flink aan het systeem worden gesleuteld. ,,Dit ding draait op GPRS, dat mobiele netwerk is veel te langzaam. Windows Mobile 2003 is ook niet het meest stabiele besturingssysteem voor een handcomputer, maar ook het inloggen met al die wachtwoorden is onhandig.” Het systeem moet dus nog flink worden geüpdatet. Zo wil De Jonge ook dat de agent straks met zijn pda beelden van bewakingscamera’s in de buurt kan bekijken.

De Jonge houdt zich niet alleen met de pda’s bezig. Dankzij het draadloze netwerk in de stad Groningen zijn er allerlei nieuwe mogelijkheden. Zoals de Blue Light Car, een codenaam voor de politiewagen van de toekomst, met een ingebouwd 10 inch touchscreen, een weggewerkt toetsenbord, voor en achter analoge camera’s en achterin een computer met een mobile access router. Als proef wordt een oude VW Passat in Apeldoorn voorzien van de nieuwe gadgets.

,,De bedoeling is dat deze auto onbeperkt netwerktoegang heeft via seamless roaming. Standaard werken we met het wifi-netwerk, maar aan de grens van de stad moet de auto ongemerkt overschakelen op C2000 of HSDPA. De bedoeling is dat je alles in de auto kan doen wat je ook op bureau zou doen. Maar dat je ook live beelden van de camera’s met de centrale kunt uitwisselen.”
Binnen vijf jaar moet de auto in gebruik worden genomen. De Jonge denkt nog verder. ,,De vraag is of je je nog apart moet aanmelden bij het politienetwerk. Zo kun je een politiejas ontwikkelen die aan de hand van je biometrische kenmerken weet dat jij de eigenaar bent en die je vervolgens aanmeldt bij het politienetwerk.”

Hij bedacht er de term proximity security voor. ,,Geen geouwehoer met inloggen. Als ik in de buurt van een apparaat kom, moet ik met een druk van de duim op een sensor aan de slag kunnen. Loop ik weg, dan moet het apparaat automatisch uitloggen.” Een oplossing op basis van RFID, identificatie met radiogolven, is veel gemakkelijker vindt hij. ,,Waarom zou je het zelf doen, als de techniek het voor je kan doen?”