nieuws

27 feb 2003, 00:12

Groningse NNT staat theater af aan jongeren

Zestig Groningse jongeren nemen deze week bezit van het theater van het Noord Nederlands Toneel (NNT). Het Groningse toneelgezelschap organiseert voor de vijfde keer het project Dichterbij, waarmee jongeren actief de liefde voor theater wordt bijgebracht. De middelbare scholieren storten zich vol overgave op een klassiek toneelstuk of boek en voeren aan het eind van de week een aantal maal hun eigen interpretatie van het verhaal op.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Dit jaar is het thema cultuur versus natuur, aan de hand van de twee boeken Junglebook en Brave new world en het toneelstuk Kaspar Hauser. ,,De leerlingen passen de thema’s aan aan hun belevingswereld’’, vertelt initiator Ria Rottier van het NNT. ,,Ze lichten zelf de aspecten die hen bezig houden er uit: verleiding en seks, afzetten tegen gezag, toekomstdromen. We proberen ze wél te helpen hun ideeën in een groter kader te plaatsen. Het moet geen navelstaren worden, ze moeten verder durven te kijken dan hun eigen ego.’’
Alle aspecten die bij het maken van theater komen kijken worden door de jongeren zelf georganiseerd: van de teksten tot het spel, van het licht tot de decorbouw, van de kostuums tot de promotie. De vaste medewerkers van het Groningse gezelschap begeleiden de deelnemers hierin overigens wel. De bedachte scènes en teksten worden aan elkaar gesmeed door vier jonge regisseurs van de Amsterdamse Toneelacademie en artistiek leider Koos Terpstra van het NNT.
,,Het gaat er niet om dat de jongeren hier toneel leren spelen’’, beklemtoont Rottier. ,,Ze leren wat er allemaal komt kijken bij het maken van een professionele theaterproductie. Dat is niet te vergelijken met de schoolopvoeringen waar ze vaak wél ervaring mee hebben.’’
Het animo voor het project is groot: dit jaar meldden zich honderdvijftig leerlingen aan. Alle schoolniveaus zijn vertegenwoordigd: van vmbo tot vwo. ,,Er is geen enkel onderscheid tussen de deelnemers’’, legt de initiator uit. ,,De jongeren delen hun behoefte iets te creëren en worden niet achtervolgd door allerlei stigma’s die ze op school met zich mee dragen. Wie op de eigen school een muurbloempje is, komt hier vaak tot leven.’’
Het NNT is, ondanks de laaiend enthousiaste reacties van zowel scholieren als docenten, nog steeds de enige in Nederland die een soortgelijk project organiseert. ,,Het is een enorme aanslag op je bedrijf, zowel organisatorisch als financieel. Maar wij vinden het enorm belangrijk om het theater vooral tastbaar te maken voor jongeren. Alle deelnemers zien we na zo’n week regelmatig terug bij andere voorstellingen.’’