nieuws

25 apr 2008, 11:11

Groningse hotels doen uitstekende zaken

Groningen blijft stijgen in populariteit. De stad kent, net zoals vorig jaar een sterke groei waar het om hotelovernachtingen gaat. In 2006 waren er 251.600 hotelovernachtingen en in 2007 stond de teller op 283.100, een stijging van ruim 12%. Dit blijkt uit de gegevens van de gemeente Groningen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Het gros van de verblijfstoeristen bezoekt Groningen vanwege haar winkel- en horeca-aanbod. Zij beoordelen deze respectievelijk met een 8.1 en een 8.0. Gemiddeld geeft de verblijfstoerist € 73,84 per persoon per dag uit in de Groninger binnenstad. Een gebrek aan parkeergelegenheid wordt gezien als belangrijkste minpunt. Uit de Toeristisch Recreatieve Ontwikkelingsmonitor (TROM) blijkt tevens dat Groningen een steeds populairdere vakantiebestemming wordt voor de buitenlanders.

In 2007 is het aantal maar liefst met 19% gestegen. Dit zijn met name toeristen uit Duitsland. Marketing Groningen speelt ook in op deze markt middels samenwerking met pr-bureau Dederichs Reinecke & Partner in Hamburg en middels deelname aan de stedencampagnes van het Nederlands Bureau voor Toersime en Congressen. Ook het festival Talent Fever in het kader van EK Jeugd in juni 2007 heeft bijgedragen aan een goede hotelbezetting.

De meeste consumenten verkrijgen hun informatie over Groningen via de Er gaat niets boven Groningen-campagne van Marketing Groningen, de onlangs verschenen nieuwe toeristische gidsen, en via www.toerisme.groningen.nl. Het bezoek aan deze website is in 2007 gestegen van 600.000 naar 875.000 unieke bezoekers; een stijging van bijna 45%. De VVV-winkel aan de Grote Markt is dit jaar door 310.000 mensen bezocht, hiermee behoort de VVV-winkel tot de top 3 van Nederland’s best bezochte VVV-winkels.