Nieuws

Groningse fietsers moeten te vaak stoppen

Groningse fietsers komen minder snel vooruit dan in vergelijkbare steden in het land. Ze moeten te vaak halt houden voor stoplichten en medeweggebruikers. Zo meldt het Eindrapport Fietsbalans dat de Fietsersbond afgelopen week aan verkeerswethouder Koen Schuiling overhandigde.


Leestijd: 1 minuut

Het rapport, dat de conclusies vermeldt van een landelijk onderzoek in 59 gemeenten, geeft het Groningse fietsbeleid er op sommige punten flink van langs. Fietsers in de Stad ondervinden veel ergernis aan verkeerslichten en de gevaarlijke menging tussen voetgangers en tweewielers in straten als de Folkingestraat en de Vismarkt.Groningen scoort ‘zeer slecht’ op het terrein van rijwielroof. De suggestie van de Fietsersbond, om subsidie te verlenen bij de aanschaf van betere sloten, vond geen gehoor bij Schuiling.De veiligheid voor fietsers in Groningen is ‘matig’, aldus het Eindrapport Fietsbalans. Zowel de Fietsersbond als de wethouder schrijven de relatieve onveiligheid vooral toe aan de compacte inrichting van de Stad. Maar ook de fietsers zelf kunnen volgens de wethouder beter voor hun lijfsbehoud zorgen. “Ik hoef alleen maar de matige verlichting van veel fietsen te noemen om te onderstrepen dat ook de wielrijder aan zijn eigen veiligheid kan bijdragen.”