Nieuws

Groningse campagne ‘Je hebt meer in huis dan je denkt’ wint Galjaardprijs 2010

De campagne van de Hulpverleningsdienst Groningen ‘Je hebt meer in huis dan je denkt’ heeft de prestigieuze Galjaardprijs 2010 gewonnen voor de meest innovatieve, inspirerende en bewezen effectieve overheidcommunicatie campagne. De publieksprijs ging naar het ministerie van Justitie met de campagne ‘Veilig internetten’.


Leestijd: 1 minuut

De vakjury bestempelde de campagne, die werd ontwikkeld door het Groningse internet- en communicatiebureau Fundament All Media, als ‘Innoverend en inspirerend vanwege de ongebruikelijke insteek van de campagne. De campagne benadrukt de zelfredzaamheid van de burger, die vaak meer in huis heeft dan de overheid denkt. Dit sluit naadloos aan bij de tijdsgeest. Er zijn goede keuzes gemaakt en met een relatief klein budget is er veel bereikt.’

Met de veiligheidscampagne ‘Je hebt meer in huis dan je denkt’ stimuleerde de Hulpverleningsdienst op een positieve manier inwoners van de provincie Groningen zich beter voor te bereiden op noodsituaties en hun noodpakket aan te vullen. ‘Bij de uitvoering is sprake van functioneel gebruik van humor, teksten zijn to the point en er is een adequate balans tussen woord en beeld’, aldus de vakjury. Uit de effectmeting is gebleken dat een op de vier respondenten het noodpakket daadwerkelijk heeft aangevuld en dat 43 procent naar aanleiding van de campagne beter weet wat te doen in een noodsituatie.

Bij de aftrap van de campagne op 1 februari 2010 noemde Burgemeester Emme Groot van Delfzijl het een ‘verdieping van de landelijke Denk Vooruit campagne met een regionaal tintje’, hoogleraar Crisisbeheersing en Fysieke Veiligheid Prof. dr. Ira Helsloot sprak van een ‘nuchtere campagne die essentieel afwijkt van die van het rijk’ en burgemeester Peter Rehwinkel had het zelfs over ‘Gronings hip’. De doelgroep wordt niet gewezen op wat ze nog niet goed doet, maar juist op wat ze wél goed doet. Volgens Helsloot heeft de burger juist vaak meer in huis dan de overheid denkt.