Nieuws

“Groninger Museum is grip op koers kwijt”

“Het Groninger Museum heeft onvoldoende greep op de financiën. De informatie van het museum over kosten en baten klopt niet altijd, en het financieel bewustzijn is onvoldoende”.  Dat stelt het Adviesbureau Berenschot in een rapport na een onderzoek naar de situatie bij het Groninger Museum.


Leestijd: 3 minuten

Foto: Jan Buwalda
Foto: Jan Buwalda

Het betreft een vertrouwelijk rapport dat in handen is van het Dagblad van het Noorden, dat hier zaterdag over publiceerde.

Volgens het Dagblad van het Noorden schrijft Berenschot dat het Groninger Museum geen idee heeft welke koers gevaren moet worden om uit een benarde positie te komen. Niet alleen financieel maar ook artistiek heeft het Groninger Museum geen overtuigende koers voor ogen.

Dat het Groninger Museum financiële zorgen heeft is al enkele jaren bekend. Sinds 2023 staat de instelling onder curatele van de gemeente Groningen, en moet het maandelijks aan de gemeente rapporteren.

Het Museum leed in 2022 en 2023 verlies, maar vorig jaar, 2024, kon nog wel weer positief worden afgesloten.

Volgens het Adviesbureau Berenschot is het noodzakelijk om weer meer bezoekers te trekken dan de 145.000 die dit jaar worden verwacht. Er zijn echter wel 200.000 bezoekers per jaar nodig, en om die te halen zal er minstens één keer per jaar een spraakmakende expositie moeten worden georganiseerd.

Kritiek op directie

Volgens het Adviesbureau Berenschot is de vorige directeur Andreas Blühm mede debet aan de huidige financieel onzekere situatie, omdat hij te weinig oog had voor de zakelijke, financiële en ondernemende kant van het museum.

Nieuwe directie schiet tekort

Het Dagblad van het Noorden sprak naar aanleiding van het rapport met medewerkers van het Groninger Museum en stelt op grond van die gesprekken dat het museum momenteel in crisis verkeert. Na het vertrek van Andreas Blühm kreeg het museum een tweehoofdige leiding: Roos Gortzak, eerder werkzaam in Middelburg, en Jan Geert Vierkant.

Maar deze laatste vertrok na enkele maanden toen bleek dat er geen chemie bestond tussen de twee, en onduidelijkheid over de vraag wie waarvoor verantwoordelijk was. Na zijn vertrek werd Nynke Stellingsma benoemd tot tijdelijk algemeen directeur, tot de zomer van 2026.

Medewerkers van het Groninger Museum laten het Dagblad weten niet enthousiast te zijn over het beleid van artistiek directeur Roos Gortzak, die overigens twee weken per maand in haar huis in Karlsruhe in Duitsland verblijft

Blockbusters

Volgens de medewerkers is er sprake van grillig beleid, en bemoeit ze zich wel tot in de kleinste details met beleid, maar worden geen fondsen aangeschreven en is er kritiek op haar koers. Want Gortzak wil volgens die critici geen grote populaire tentoonstellingen “(blockbusters”) organiseren, terwijl dat nu juist wel datgene is wat het museum nodig heeft om aan de benodigde 200.000 bezoekers per jaar te kunnen komen, om een jaarlijks tekort van tonnen te voorkomen, waar het Groninger Museum nu wel op afstevent.

Dát het Groninger Museum geen blockbusters meer wil organiseren meldde de Groninger Internet Courant eerder dit jaar, op 3 juni, in een verslag van een bijeenkomst van NewsNight at the Grand in het Grand Theatre.

Daar spraken Roos Gortzak en Jan Geert Vierkant, die toen nog samenwerkten, over de koers die ze wilden volgen. Zij betoogden toen dat grote kant en klaar ingekochte tentoonstellingen zoals over David Bowie of The Rolling Stones niet langer te zien zullen zijn in het Groninger Museum. Het inkopen van dergelijke enorme tentoonstellingen brengt volgens hen te grote risico’s met zich mee.

Wel zou het Groninger Museum ernaar blijven streven om zelf bijzondere en aansprekende tentoonstellingen te organiseren. Bovendien wil het Groninger Museum de banden met kunstenaars, ook uit de regio, weer meer aanhalen, zo liet het tweetal toen weten.

In elk geval is de situatie bij het Groninger Museum financieel gezien penibel, zo meldde in oktober RTVNoord ook al, onder de kop: “Platzak Groninger Museum moet op zoek naar nieuwe koers”, waarmee in negen woorden de situatie bondig werd samengevat,

(Archieffoto boven: Jan Buwalda).