nieuws

07 jan 2008, 21:09

'Groningen moet Zuiderzeelijn-kater niet opblazen tot anti-Den Haag stemming’

Groningen heeft een flinke kater overgehouden aan het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn. Zoveel is wel duidelijk geworden na alle nieuwjaarsredes in het provinciehuis en het Stadhuis van Groningen. Maar we moeten deze stemming niet uit de hand laten lopen en laten uitgroeien tot een anti-Den Haag sentiment, want we zullen Den Haag hard genoeg nodig blijven houden. Dat althans zegt de fractievoorzitter van de VVD in de Groningse gemeenteraad Betty de Boer. Ze stelt dit in haar weblog in de Digitale Stad Groningen (www.dsg.nl). Volgens haar gaan Groningse politici, burgemeester Wallage voorop, veel te ver in hun oproep om de banden met landen in het oosten, waaronder Duitsland, aan te halen. Mevrouw De Boer:

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

,,De rode draad in de nieuwjaarsspeeches was dit jaar de anti-Den Haag-stemming, het afblazen van de Zuiderzeelijn door de Tweede Kamer. De woede zit diep bij sommige bestuurders. Wallage heeft ook in onmiskenbare bewoordingen duidelijk proberen te maken dat we Den Haag niet nodig hebben. We hebben Den Haag natuurlijk altijd nodig als noordelijk landsdeel, zeker nu we 2,16 miljard Euro toegeschoven krijgen voor maatregelen. Of gaan we dit niet aannemen? Door de anti-Den Haag-stemming heb ik verder weinig toekomstvisie voor 2008 gehoord van de burgemeester.


Naast de anti-Den Haag-stemming is ook iedereen het erover eens dat we onze blik moeten richten op het oosten. We kunnen onze blik prima richten op het oosten zonder het westen ’te verlaten’ lijkt mij. Laten we het ook behapbaar en eens een keer concreet maken en gewoon beginnen met het verbeteren van de treinverbinding met Duitsland, het traject Nieuweschans-Leer.


Van vrienden begreep ik dat als je de aansluiting in Leer hebt gemist, je maar liefst twee uur moet wachten op een volgende aansluiting. Ook hoor ik wel eens dat mensen de auto in Leer neer zetten om verder te gaan met de trein naar bijvoorbeeld Berlijn. De verbetering van de treinverbinding op dit traject hoeft toch niet reuze ingewikkeld te zijn? Zie ook de hogesnelheidsverbinding die Amsterdam met Parijs heeft?


Als je het dan hebt over de miljarden die het noorden mag verdelen vanwege het niet door gaan van de Zuiderzeelijn, dan zou het verbeteren van de treinverbinding Groningen-Oldenburg in ieder geval op het lijstje moeten komen te staan. Verder moet de regio ervoor waken dat het geld wordt besteed aan projecten die niet sowieso al op stapel stonden. Anders is het een sigaar uit eigen doos.

 

En het geld moet niet naar marginale dingen gaan zoals bijvoorbeeld het verbeteren van fietspaden maar naar grote infrastructurele projecten waaronder de treinverbinding naar Duitsland en de Zuidelijke ringweg. Dit is pas echt investeren. Fietspaden kunnen we zelf wel aanleggen.’’, aldus Betty de Boer.