Nieuws

Groningen heeft uniek instituut dat zich richt op trendy ‘gezondheidsmetertjes’

Je ziet ze steeds vaker: hardlopers die hun snelheid bijhouden met een ‘app’ van Runkeeper. Of mensen die met een slim armbandje om hun calorieverbruik en hartslag bijhouden. Of met een sensor van Nike onder hun zool. Bij de Hanzehogeschool Groningen is nu een instituut opgericht dat zich specifiek bezig houdt met de verdere ontwikkeling van deze trendy ‘gezondheidsmetertjes’. Groningen heeft met dit instituut een wereldprimeur. Het betreft het Quantified Self Institute van de Hanzehogeschool Groningen.Je ziet ze steeds vaker: hardlopers die hun snelheid bijhouden met een ‘app’ van Runkeeper. Of mensen die met een slim armbandje om hun calorieverbruik en hartslag bijhouden. Of met een sensor van Nike onder hun zool. Bij de Hanzehogeschool Groningen is nu een instituut opgericht dat zich specifiek bezig houdt met de verdere ontwikkeling van deze trendy ‘gezondheidsmetertjes’. Groningen heeft met dit instituut een wereldprimeur. Het betreft het Quantified Self Institute van de Hanzehogeschool Groningen.


Leestijd: 2 minuten

‘Quantified Self’ is de naam van de tendens dat er binnen enkele jaren steeds meer metertjes, apps of stappentellers op de markt komen, die continu metingen verrichten. Deze data kunnen behalve op conditie ook betrekking hebben op eten, drinken, fysiologie (bloeddruk, bloedsuikerspiegel) of psyche. Het instituut dat in Groningen is opgericht dat zich specifiek richt op deze tendens heeft als naam gekregen het Quantified Self Institute van de Hanzehogeschool Groningen.

‘Wij willen in dit instituut deze steeds toenemende hoeveelheid data over de gezondheid van burgers gebruiken bij het bevorderen van een gezonde leefstijl’, vertelt drs. Joan R. Janssens, directeur van de School of Sport Studies aan de Hanzehogeschool Groningen.

Volgens hem is de trend dat mensen kleine apparaatjes inzetten om allerlei metingen te verrichten nog maar piepjong, maar neemt dat nu al een enorme vlucht. ‘Wat wij aan ons instituut willen doen is al deze gegevens met elkaar combineren. Wij verwachten dat dat wetenschappelijk enorm veel informatie op kan leveren over de gezondheid. Maar we denken ook dat we hier veel nieuwe diensten of producten kunnen ontwikkelen’, zo vertelt Janssens.

Healthy Ageing

Het ‘Quantified Self Institute’ (QSI) hoopt door het combineren van kennis van Healthy Ageing met die van sensortechnologie, veel nieuws te kunnen ontwikkelen. Groningen heeft het thema ‘Healthy Ageing’ uitgeroepen tot een van haar speerpunten en hoopt zoveel mogelijk bedrijvigheid in deze branche te kunnen ontwikkelen.

De trend van ‘Quantified Self’ is overigens als thema wereldwijd al onderkend, en zorgde tot een wereldcongres in San Fransisco. Maar er was nog nergens een insitituut dat zich daar wetenschappelijk op wil richten, en dat is er nu dus in Groningen.

Volgens Joan Janssens is het mooie van dit Groningse instituut dat er diverse disciplines bij betrokken worden. ‘Het is echt een samenwerking van lectoraten. Binnen de Hanzehogeschool. Het gaat om de lectoraten: Transparante Zorgverlening, New Business en ICT , Sportwetenschap, New Business Development , biomedical engineering. We kunnen er dus tal van specialismen bij betrekken’.

Waar het uiteindelijk allemaal toe zal leiden, dat weten alleen vrouwen die in een glazen bol kunnen kijken. Maar een eerste concrete uitdaging is er nu al.

‘Al die apparaatjes worden tot nu toe door niemand gecontroleerd. Je weet dus niet zeker of ze doen wat ze beloven. En daarom willen wij een soort KEMA-keur ontwikkelen; een Groningse standaard, waar al die apparaatjes aan moeten voldoen. Zodat in de toekomst bedrijven als Runkeeper of Nike zullen denken: we zullen het eerst even naar Groningen sturen om te testen, zodat zij daar kunnen bevestigen dat wat wij doen daadwerkelijk klopt’, aldus een gedreven Joan Janssens.

Het QSI wil partner zijn voor bedrijven en instellingen die betrokken zijn bij het ontwikkelen en valideren van sensoren en applicaties, en wil bovendien onderzoeken wat het effect ervan is op de gebruiker.

Meer informatie:  www.hanze.nl/qsi

Meer over healthy ageing:

www.hannn.eu