Nieuws

Groningen zet stap op weg naar CO2-vrije binnenstad - vervoer van goederen moet al in 2025 CO2-neutraal zijn

Het verkeer in Groningen dat goederen haalt of brengt, mag in 2025 geen CO2 en stikstof meer uitstoten. Daarnaast kan het laden en lossen in de binnenstad vanaf 2022 alleen nog in de ochtend.


Leestijd: 2 minuten

Groningen zet stap op weg naar CO2-vrije binnenstad - vervoer van goederen moet al in 2025 CO2-neutraal zijn
Groningen zet stap op weg naar CO2-vrije binnenstad - vervoer van goederen moet al in 2025 CO2-neutraal zijn

Deze plannen van het gemeentebestuur moeten ertoe bijdragen om de CO2-uitstoot in Nederland in 2050 naar nul te brengen. Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club (GCC), kan zich vinden in de maatregelen. “Dit is de eerste aanzet om een mooie stap te maken om een CO2-neutrale binnenstad te krijgen. We zijn daar eerder mee begonnen door auto’s te weren uit de binnenstad.”

Venstertijden

Met het uitbreiden van de venstertijden mogen goederen alleen worden opgehaald of afgeleverd tussen 5 uur ’s ochtends en 12 uur ’s middags. Dat geldt momenteel alleen voor enkele straten rond de Grote Markt en de Vismarkt. In 2022 komt daar de hele binnenstad binnen de diepenring en het winkelgebied Westerhaven bij. Op deze manier moet de druk op de binnenstad in de middag worden verlicht.

Bos verwacht niet dat het probleem zo naar de ochtend wordt verplaatst. “Als je kijkt naar het druktepatroon, dan zie je dat 70 procent van de fietsers en voetgangers na 12 uur ’s middags in de binnenstad zijn. Er is ’s ochtends dus meer rust voor het laden en lossen. Voor de horeca zal het wel lastig kunnen zijn, omdat die vaak in de middag goederen aanleveren. Het is een uitdaging, maar dit is de minst pijnlijke keuze.”

Eigen plan

Ook de tweede maatregel zal uitdagend zijn, erkent Bos. Bevoorrading, evenementenverkeer, afvalverzameling, het mag vanaf 2025 niet voor uitstoot zorgen. “Omdat Nederland in 2050 CO2-uitstootvrij moet zijn, moet iedere gemeente zijn eigen plan erop loslaten om dit in haar eigen gebied te verwezenlijken. Groningen kiest ervoor in 2025 de stadslogistiek elektrisch te doen, op waterstof of met de fiets. Het is goed om daar in dat jaar vast mee te beginnen. Je pakt het dan stap voor stap aan, zodat je later niet ineens draconische maatregelen hoeft te nemen. Als je het vooruitschuift worden de maatregelen alleen maar vervelender,” zegt Bos, die hoopt dat de overheid door middel van subsidie voor alternatief vrachtvervoer het initiatief wil steunen.