nieuws

07 nov 2002, 00:12

Gemeentebestuur: relatie Stadjers en stadhuis moet beter

Het college van B en W wil de verhouding tussen de inwoners van Groningen en het gemeentebestuur verbeteren. Zo moet de telefonische bereikbaarheid van de gemeente beter worden en worden brieven voortaan sneller beantwoord. Ook wil het college beter luisteren naar klachten en vragen van de kant van de burger. Het startsein voor dit project, dat de naam ‘Stad en Stadhuis’ draagt, werd donderdagochtend door burgemeester Wallage en wethouder Karin Dekker gegeven.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Aanleiding voor het pakket maatregelen is het huidige politieke klimaat in Nederland waarbij de overheid in de ogen van de burger niks goed kan doen, aldus Wallage. “Het is mode dat de burger altijd maar gelijk heeft en dat de overheid het bij het verkeerde eind heeft,” zei Wallage donderdagochtend bij de bekendmaking van de plannen.
Hoewel de situatie in Groningen een positiever beeld geeft, moet de gemeente oppassen niet zelfgenoegzaam te worden, vindt wethouder Karin Dekker. “Groningers zijn niet ontevreden over hun stad, we scoren wat dat betreft een dikke 7,” zegt ze. “Dat kon minder, maar ook veel beter.”
Volgens het college is het met de telefonische bereikbaarheid van de gemeente niet al te best gesteld: telefoons worden niet opgenomen en terugbelbeloftes worden niet ingelost. B en W zien in het instellen van de zogenaamde ‘callcenters’ een oplossing om de bereikbaarheid te vergroten.
Ook in een nieuwe vorm van collegebezoeken ziet de gemeente een mogelijkheid om het contact met de burgers te versterken. “Juist met organisaties of personen die niet snel een wethouder zullen benaderen, zoals migrantenorganisaties, willen we het contact verbeteren,” zegt Dekker. “Hiervoor zullen we activiteiten bedenken om ze meer te betrekken bij het openbaar bestuur.”
Voor het project is een bedrag van drie ton euro vrijgemaakt.