Nieuws

Dames in mantelpakje bezorgen Groningen hypermoderne tram

Het is nu nagenoeg zeker dat Groningen een tram krijgt. De werkzaamheden voor de aanleg van een tram starten in 2010, waarna de eerste hypermoderne, bijna geluidlozen tram al in 2014 door Groningen zoeft. Dat maakte wethouder van verkeer en financiën Karin Dekker (GroenLinks) gisteravond bekend tijdens een ledenvergadering van de Groningen City Club. Volgens Dekker is een tram een schitterend vervoermiddel “ waar ook dames in mantelpakje en chique heren met aktentassen graag gebruik van maken, mensen die je in een bus niet gauw tegen komt’. Groningse ondernemers – die straks tijdens de aanleg veel overlast zullen krijgen – staan niet afwijzend tegenover de invoering van de tram.


Leestijd: 2 minuten

Wethouder Karin Dekker stond gisteravond in het hol van de leeuw bij de Groningse ondernemers. Eerder kreeg ze kritiek van de ondernemersorganisatie omdat het college van B en W te weinig overleg met de ondernemers zou plegen. Maar gisteravond was er van irritaties niets te merken. De wethouder hield een zeer enthousiast pleidooi voor de tram. Opmerkelijk was dat ze de ondernemers vroeg of zij zelf financieel ook een bijdrage zouden willen leveren, wanneer duidelijk is dat hun winkelstraten er van gaan profiteren. Daar werd in elk geval niet onmiddellijk afwijzend op gereageerd.


Waarom ene tram?

Groningen staat de komende zes weken volledig in het teken van de komst van de tram. Binnenkort komt op de Grote Markt een voorbeeld te staan van een model dat voor Groningen aantrekkelijk lijkt. Het betreft een Regiotram, die ook over spoor kan rijden, waardoor trams straks naar- en van alle delen van de provincie Groningen kunnen rijden. Het is straks dus mogelijk om vanuit Hoogezand of Uithuizen zo met de tram naar de Grote Markt te rijden.

Volgens de wethouder gaat het momenteel goed met de binnenstad, maar moet er wel alles aan gedaan worden om die positie te behouden,. ‘Als Groningen zo blijft groeien als nu dan slibben we dicht. Dat willen we tegen gaan’. Daarom is een tram volgens haar een ideaal vervoer middel. Ook omdat trams veel meer passagiers kunnen vervoeren dan bussen en minder lawaai maken. Het aantal bussen naar de Grote Markt betreft nu vele honderden per dag. Straks zijn daar aanzienlijk minder tram-bewegingen voor nodig.


150 miljoen


De aanleg van een tram gaat 150 miljoen euro kosten. De komende zes weken moeten Groningers zich nog uitspreken over de vraag welk tracé hun voorkeur heeft. Volgens Dekker moet Groningen nu ook zeer slim gaan nadenken over de vraag waar de eerste tramlijn precies moet komen te liggen. ‘We moeten zo’n tracé kiezen dat we straks makkelijk aanluiting kunnen vinden met nieuwe lijnen die contact hebben met de regio. De eerste lijn moet raak zijn!’, aldus de wethouder.

Imago

In elk geval vindt Dekker dat een ultramoderne tram – zoals die nu al rijdt in het Duitse Kassel – ook goed is voor het imago van Groningen. ‘Je hoort er pas bij als grote stad als je ook een grote tram hebt. Een tram werkt ook sociaal-economisch structurerend en zorgt voor een binding van alle delen van de stad met de binnenstad. Dat is van enorme waarde’, zo betoogde ze. Hoewel de gemeenteraad formeel nog wel moet besluiten of de tram er ook komt, gaat de wethouder er vanuit dat er voldoende steun is voor de invoering. ‘Bij ons is alles er op gericht om het mogelijk te maken dat de eerste tram ook echt gaat rijden in Groningen in 2014’.