nieuws

16 dec 2001, 00:12

D66 wil dat B&W werk maken van tram Assen-Groningen

De D66 raadsfractie in Groningen vraagt B&W om zich te blijven inzetten voor een lightrail/tram verbinding van Assen via het Groninger Hoofdstation naar de Grote Markt en sportcentrum/transferium Kardinge.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Al enkele jaren geleden hebben de Democraten bepleit, dat er een verbinding komt van Assen naar Kardinge. Zo’n OV-lijn bedient de drukke verkeersstroom van Noord Drenthe naar het AZG-terrein en de te ontwikkelen kantoor- en bedrijvigheidslocaties op het Bodenterrein en langs het Oosterhamriktracé. D66 woordvoerder Bart Slagter kreeg toen volmondig bijval van verkeerswethouder Schuiling. Maar Slagter en zijn fractiegenoot Van der Veen ontdekten dat in de jongste brochures over het Stadsgewestelijk Openbaar Vervoer de lijn Assen Kardinge ontbreekt op de tekeningen.
De D66 fractie vindt het van groot belang dat deze ov-lijn er alsnog komt. Bart Slagter zei daarover het volgende: “Wij hebben steeds gezegd. Zorg dat het Openbaar Vervoer zo aantrekkelijk wordt, dat je de Zuidtangent bij de Zuidelijke Ringweg niet nodig hebt. Als dat lukt ben je beter en goedkoper uit. Wij vinden een snelle OV-as van Assen via de binnenstad naar het AZG en Kardinge daarbij van belang. De wethouder was het destijds met ons eens, maar waar is de lijn dan gebleven?”
D66 raadslid Hans van der Veen vult daarop aan: “Wij hebben niet van het college gehoord dat zij zich niet meer inzetten voor deze verbinding. Volgens D66 is het van groot belang voor de bereikbaarheid van de Stad dat die lijn er komt. Het is al erg lang heel rustig op het gebied van het Stadsgewestelijk Openbaar Vervoer (STOV). Als die lijn er niet moet komen volgens deze of gene dan willen wij daar in de Raad of de commissie over spreken. Die zuidtangent zou in een tunnel moeten onder de Laan Corpus den Hoorn. Dat kost goud geld en legt het verkeer tijdens de aanlegperiode zo goed als lam. Elk zinnig alternatief moet dus goed bekeken worden en dat kan niet stilletjes afgevoerd worden. Bovendien denken wij dat een tram of lightrailverbinding op de lange termijn ook voor de bereikbaarheid beter is.