nieuws

15 jan 2003, 00:12

D66 wil conducteur terug op Groningse trein

Niet minder dan twee miljoen euro wil de Statenfractie van D66 de komende jaren uittrekken voor de verbetering van het openbaar vervoer. De conducteur terug op de trein, meer Q-liner verbindingen, kleine busjes tussen het hoofdstation in Groningen en bedrijventerreinen en de fiets moet mee kunnen in de bus.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Dit is een greep uit de voorstellen die D66 doet in de notitie ‘Kwaliteit in het openbaar vervoer’ die voorzitter van de fractie in Provinciale Staten Fleur Gräper vandaag aanbiedt aan gedeputeerde Musschenga. De partij, die zijn campagne onlangs startte met een opknapbeurt van het station Sappemeer-Oost, vindt dat er te weinig gebeurt om het openbaar vervoer tot een serieuze concurrent van de eigen auto te maken. ,,Reizen met de trein of de bus moet weer leuk worden’’, zegt Gräper. ,,Als je stations ombouwt van kale, koude steenvlakten tot nieuwe multifunctionele centra met zitcomfort en beschutting, als je zorgt voor de beschikbaarheid van horecamogelijkheden of bijvoorbeeld een kleine kruidenier, dan maak je een station weer een levendig vertrek- en aankomstpunt en een ontmoetingsplaats van mensen.’’ Gedeputeerde Musschenga krijgt het nog druk als het aan de Democraten ligt. Zo wordt hem dringend verzocht een aantal onderzoeken te (laten) verrichten zoals naar de kosten van een zogeheten fietshopper tussen Groningen en Leeuwarden en mogelijk andere trajecten. D66 vraagt de gedeputeerde nadrukkelijk om een wezenlijke verbetering van de kwaliteit van openbaar vervoer tot inzet te maken in de onderhandelingen met de vervoerders bij het verlenen van concessies. Ook moet de overheid bereid zijn de privatisering terug te draaien, mede ter wille van de mogelijkheid van democratische controle wanneer de overheid in het openbaar vervoer een nadrukkelijker rol voor zichzelf opeist.