‘’Tja de discussie over de regiotram is nog steeds in volle gang. Wethouder Dekker laat niet veel horen maar geloof mij, ze is in alle stilte bezig zich voor te bereiden op de vraag hoe kom ik van een dreigend financieel debacle naar een goed alternatief?
Natuurlijk willen we eerst de cijfers afwachten, maar ik vermoed dat de regiotram een financieel onhaalbaar plan zal blijken te zijn. In januari worden de cijfers verwacht. Ik heb zelf in de statencommissie de discussie van dichtbij gevolgd. Een discussie waaruit wat mij betreft 1 ding duidelijk is geworden; de regiotram komt er de eerste 50 jaar niet. Met de aanleg alleen al is een bedrag gemoeid van meer dan 50 miljoen (schatting). Dit bedrag zit hem alleen al in de aanpassing van de stations en het spoor in de stad en regio. Het kan technisch wel maar we schieten er natuurlijk niets mee op.
(…)
Wanneer Groningen een regiotram (bijna trein) de stad in laat denderen heb je niet alleen te maken met het aanleggen van zware infrastructuur en grote aanpassingen op het station, je hebt ook te maken met beperking in het aantal trams. (…)
Wat is het alternatief? Maak een goede aansluiting en overstap op het centraal station en het noorderstation en laat de stadstram vol continue rijden. Ga voor de lichte variant stadstram en vergeet de kansloze weg naar de regiotram. En laten toch eerlijk zijn, een snelle lichte stadstram met uiteraard een goede exploitatie!! is toch gewoon veel leuker voor het stadse aangezicht dan zo’n zware uit de kluiten gewassen regiotram?
Tja mevrouw Dekker, u weet het al lang (de aanbesteding die het trambureau wil gaan doen rept met geen woord over de regioaansluitingen) maar hoe kom je er zonder verlies na zoveel jaren strijd van af? Gewoon de feiten en de cijfers naast elkaar en met ons de discussie aan. Indien de exploitatie van de nieuwe stadstram klopt, komen we er samen vast wel uit!
Tot de volgende tram, eh keer.’
Ton Schroor
D66 lijsttrekker