nieuws

13 mei 2002, 00:12 door Hans de Preter

Commentaar: Na succes GIRO moet Groningen ophouden met valse bescheidenheid

Een standbeeld voor Dick Heuvelman en lintjes voor de initiatiefnemers, de medewerkers en de gemeente en provincie Groningen die de start van de ‘Giro’ voor Groningen mogelijk maakten, dat is misschien wat overdreven. Maar de grote complimenten voor hen en voor iedereen die de komst van de Giro naar Groningen mogelijk maakten, dat is wel het minste waar zij recht op hebben.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Het is aan de fantasie, de creativiteit en het doorzettingsvermogen van hen en ook van de overheden te danken dat Groningen op formidabele wijze in de publiciteit is geweest, in Nederland en in Europa. Heuvelman kennende zal hij weinig behoefte hebben aan een speciaal lintje of andere blijken van dankbaarheid, en zit hij momenteel al weer driftig achter de computer stukjes te tikken. Misschien is het verstandiger en vruchtbaarder om Dick Heuvelman officieel te benoemen tot voorzitter van een denktank, die Groningen een nieuw en vergelijkbaar evenement kan bezorgen.
Overigens viel ons in alle publiciteit rond de komt van de Giro één zaak toch nog wel op: namelijk het feit dat telkens werd benadrukt dat Groningen de ‘Giro’ heeft georganiseerd om de rest van Nederland en de rest van Europa te laten zien ‘hoe leuk en gezellig’ het hier wel niet is. Ook burgemeester Wallage meldde vrijdagavond in het NOS journaal dat ‘wanneer Ialianen naar Groningen komen voor de start van hun Giro, de rest van Nederland nu toch ook eens door moet krijgen hoe leuk het hier wel niet is’. Maar, met alle respect en waardering voor de inzet van de burgemeester die ook als drijvende kracht heeft gefungeerd achter het evenement: dergelijke woorden geven te weinig blijk van zelfvertrouwen van Groningen.
Ook Dick Heuvelman zelf wijst er trouwens voortdurend op dat de ‘Giro’ goed is om het imagao van Groningen op te vijzelen. Nu is dat ook wel zo, en het is ook de terechte reden om het evenement te organiseren. Maar is het wel verstandig dat Groningen dat zelf steeds naar voren brengt? Het imago van Groningen is helemaal niet zo slecht als menigeen denkt. En wanneer steden als Maastricht, Eindhoven of Utrecht iets bijzonders organiseren, dan hoor je toch ook nooit het argument: ‘Wij organiseren dit omdat wij Maastricht, Eindhoven of Utrecht positief in de publiciteit willen brengen?’. Nee, men organiseert gewoon een prachtig evenement, en het publiek komt er dan vanzelf op af.
Wanneer de Giro en de tentoonstelling van Ilja Repin in het Groninger Museum één ding duidelijk maken is dat Groningen gelukkig voldoende durf, creativititeit en organisatorisch talent heeft om prachtige evenementen te organiseren. En wanneer er desondanks nog mensen overblijven die vinden dat Groningen ‘wel erg ver weg ligt’, dan blijven die mensen maar lekker thuis! Niet Groningen is ver weg, maar deze mensen zelf, en dat moeten we maar mooi zo laten. Groningen moet de kop omhoog en de rug wat rechter houden en niet voortdurend de rol van underdog blijven spelen. Daar is geen enkele aanleiding meer toe, zo die er ooit al geweest is.