Nieuws

Cartoons Groningse politiek tekenaar Nico Visscher in museum

Van 18 november 2007 tot en met 13 april 2008 worden in Het Markiezenhof Bergen op Zoom de tekeningen van de Groningse politiek tekenaar Nico Visscher (1933) getoond. De eerste cartoon van zijn hand verscheen in oktober 1961. Links onder op de voorpagina van het Nieuwsblad van het Noorden. Aan dit dagblad heeft Visscher uiteindelijk meer dan 30 jaar dagelijks prenten geleverd.


Leestijd: 2 minuten

In augustus 2006 droeg Nico Visscher zijn volledige collectie,12.000 tekeningen, over aan Het Markiezenhof. Uit dit omvangrijke oeuvre zijn 800 tekeningen geselecteerd die onder de naam ‘Noord ontmoet Zuid’ in de 3 tuinzalen van Het Markiezenhof te bewonderen zijn.

Nico Visscher (1933), maakte gedurende meer dan 30 jaar furore als dé tekenaar van het Nieuwsblad van het Noorden. Naast de wekelijkse politieke tekening in dit dagblad had Visscher elke dag een ‘cartoontje’ in dit dagblad. In 1977 introduceerde hij de rubriek KORREL; een van de meest opmerkelijke rubrieken in de geschiedenis van de Nederlandse pers. De tekenaar legt in zijn ‘Korrel’ iemand een door hem bedachte oneliner in de mond die te maken heeft met de actualiteit van de dag.

Vanaf 1988 tot op de dag van vandaag tekent Visscher politieke spotprenten voor het Haagse politieke weekblad Binnenlands Bestuur. In het “maandblad voor de kleurrijke samenleving” Bijeen worden vanaf 26 april 1982 tekeningen van Visscher geplaatst. Daarnaast sieren prachtig gekleurde tekeningen van zijn hand de voorkant van dit blad.

De tentoonstelling ‘Noord ontmoet Zuid’ in Het Markiezenhof toont de tekeningen die meteen voor zich spreken, die een lange houdbaarheidsdatum hebben of die een problematiek verbeelden die nog steeds of weer actueel is ondanks het feit dat de hoofdrolspelers van naam veranderd zijn.
Typisch Nederlandse onderwerpen als het poldermodel, de brede maatschappelijke discussie en Nederlandse feestdagen als Koninginnedag en Sinterklaas komen aan de orde. De problematiek van asielzoekers, allochtonen en de inburgering heeft Visscher uiteraard regelmatig aan de kaak gesteld. Evenals de moeizame totstandkoming van Europa. Het rijke westen versus de derde wereld met de gigantische problemen van honger, armoede, aids, schuldenlast en oorlog.

Behalve dat de geëxposeerde en gepubliceerde prenten een duidelijke boodschap hebben, valt de prachtige manier van tekenen en aquarelleren op. Dus naast de inhoud is het ook genieten van de vorm.