Nieuws

Burgemeester Rehwinkel van Groningen meest actieve "social-media burgemeester" van Nederland

De burgemeester van Groningen, Peter Rehwinkel, is de op het gebied van social media de meest actieve burgemeester van Nederland. Tweets van hem zijn dagelijks te lezen op de voorpagina van de GIC, en daaraan is te zien dat hij zeer intensief met dit nieuwe medium bezig is. Maar niet alleen op Twitter: ook via de andere social netwerken is burgemeester Rehwinkel te volgen.De burgemeester van Groningen, Peter Rehwinkel, is de op het gebied van social media de meest actieve burgemeester van Nederland. Tweets van hem zijn dagelijks te lezen op de voorpagina van de GIC, en daaraan is te zien dat hij zeer intensief met dit nieuwe medium bezig is. Maar niet alleen op Twitter: ook via de andere social netwerken is burgemeester Rehwinkel te volgen.


Leestijd: 1 minuut

Uit een gistermiddag gepresenteerd onderzoek blijkt dat Peter Rehwinkel, burgemeester van Groningen, de meest social burgemeester van Nederland is. Daarbij zendt hij niet alleen zijn eigen berichten, maar reageert ook op die van anderen. Reden genoeg voor FinchLine om Peter Rehwinkel uit te roepen tot meest social burgemeester.

Tijdens het ‘Social goes local’-evenement is Peter Rehwinkel van de gemeente Groningen gekozen tot de meest social burgemeester van Nederland. Deze verkiezing volgt op een uitgebreid onderzoek van media monitoring-bedrijf FinchLine naar het social media-gebruik onder burgemeesters van alle 432 Nederlandse gemeenten. Opvallend onderzoeksresultaat is dat Nederlandse burgemeesters verhoudingsgewijs meer gevolgd worden dan dat ze zelf volgen en communiceren via social media.

FinchLine onderzocht het sociale mediagedrag van de burgervaders van alle 432 Nederlandse gemeenten. Van iedere burgemeester is in kaart gebracht of deze in het bezit is van een Twitter-, Facebook-, Hyves- of LinkedIn-account en hoe ze deze gebruiken. Peter Rehwinkel is gekozen omdat hij op alle belangrijke sociale netwerksites aanwezig is en niet alleen zendt maar ook interacteert met zijn volgers.

Peter Rehwinkel ( @Peter_Rehwinkel <http://twitter.com/Peter_Rehwinkel> ): "Sociale media maken je als burgemeester meer toegankelijk en stellen je in staat verantwoording af te leggen over waar je mee bezig bent. Ik ben hartstikke trots op deze uitverkiezing. Overigens maken ook andere collegeleden en raadsleden in Groningen veel gebruik van sociale media."

Na de publicatie van de eerste onderzoeksresultaten was een veelgehoorde opmerking of het zinvol is dat een burgemeester Twittert. "Een burgemeester hoeft ook helemaal niet te Twitteren, hoewel het uitproberen van dit soort nieuwe ontwikkelingen wel een indicatie kan zijn voor het innovatieve karakter van een gemeente", zegt Michiel van Gaalen van http://www.finchline.nl <http://www.finchline.nl>