Nieuws

'Drastische bezuiniging op NNO is culturele moord''

‘Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. Het NNO heeft een klinkende naam tot ver in het buitenland.Als dit orkest door botte bezuinigingen zou moeten verdwijnen dan staat dat gelijk aan een culturele moord. Ik hoop dat de heren en dames in Den Haag goed zullen beseffen dat cultuurverarming een hele samenleving in “armoede” brengt. Cultuur is hèt intrument om mensen samen te brengen en elkaar te leren begrijpen en te waarderen.’Een van de reacties op ons bericht over dreigende bezuinigingen op het NNO. Volgens anderen is het nu eenmaal een moeilijke tijd, en zit er niets anders op dan ook te snijden in het NNO: het is niet anders. Lees ons bericht en de daarop volgende discussies:


Leestijd: 1 minuut

Burgemeester Peter Rehwinkel van Groningen maakt zich ernstige zorgen om het voortbestaan van het Noord Nederlands Orkest. Het kabinet heeft forse bezuinigingen aangekondigd op het orkestbestel, en dat kan er toe leiden dat het NNO de helft van begroting en van het aantal muzikanten kwijt raakt.

‘Het kan toch niet zo zijn dat inwoners van Noord-Nederland straks helemaal naar Amsterdam moeten reizen om een symfonische uitvoering van werk van Mahler of Verdi te beluisteren?’, zo zei hij zaterdagavond. Hij sprak bij het afscheid van de Zwisterse dirigent Michel Tabachnik, die in een uitverkocht Oosterpoort een schitterende uitvoering dirigeerde van het requiem van Verdi. Het NNO kreeg daarbij steun van een schitterend koor, het Noord Nederlands Concertkoor, waardoor het afscheidsconcert aantoonde dat klassieke muziek in Groningen momenteel op zeer hoog niveau wordt beoefend. Het publiek gaf dirigent, NNO en koor staande ovaties.

Burgemeester Rehwinkel gaf Tabachnik bij zijn afscheid de erepenning van de stad Groningen. Michel Tabachnik heeft volgens Rehwinkel in de zeven jaar dat hij chef-dirigent was van het NNO veel betekend voor het NNO en het culturele leven in Groningen. Hij bracht het orkest verder in ensemblespel en finesse. Hij was een markant figuur die het NNO beter zichtbaar maakte in het hele land. Daarmee was hij ‘een echte ambassadeur voor het orkest en voor de stad Groningen. Dank zij hem trad het NNO verschillende malen in het buitenland op.’