Nieuws

Baanverlenging Eelde bijna een feit, maar GroenLinks begint te twijfelen

De baanverlenging van Luchthaven Eelde begint, na twintig jaar voorbereiding en procederen, steeds dichterbij te komen. Er zijn na een aanbesteding inmiddels drie bedrijven geselecteerd, waarvan er uiteindelijk een de baanverlenging van 1800 naar 2500 meter kan realiseren. GroenLinks in de provincie Groningen Groningen vraagt zich nu af of baanverlenging met 700 meter wel nodig is, en of het niet een stukje korter kan. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van het Statenlid Wiebe van der Ploeg aan GS van Groningen.


Leestijd: 2 minuten

Groenlinks in de provincie Groningen heeft aan het College van Gedeputeerde Staten een aantal vragen gesteld over Groningen Airport Eelde De vragen hebben betrekking op de kostenstijging van de baanverlenging, het probleem of een baan van 2.500 meter echt meer oplevert dan een baan van 2.100 meter en de geplande grote investeringen voor een nieuwe terminal.  GroenLinks vindt dat de plannen drastisch gereviseerd moeten worden.

In 2004 is het besluit genomen om de baan van vliegveld Eelde te verlengen met 700 meter. De huidige baan van 1.800 meter zou daardoor 2.500 meter lang worden. Daar is toen 18,6 miljoen Euro voor opzij gezet. GroenLinks denkt dat dat bedrag nu onvoldoende is om de plannen integraal te kunnen doorvoeren.

Bovendien is er – meent GroenLinks- ernstige twijfel over nut en noodzaak van de baanverlenging met 700 meter. Die twijfel is er volgens haar al heel lang. ”Nu zijn ook de marktomstandigheden ten opzichte van 2004 nog eens aanzienlijk verslechterd. In 2004 konden noordelijke bestuurders nog denken dat Groningen Airport Eelde wel eens de tweede luchthaven van Nederland zou kunnen worden. Het is inmiddels duidelijk dat dat niet het geval zal zijn.”

Het is opmerkelijk dat luchthaven Lelystad meer dan 1 miljoen passagiers gaat trekken en dat voor elkaar krijgt met een baan van ‘slechts’ 2.100 meter lang. Je vraagt je dan direct af waarom Eelde een baan van 2.500 meter nodig heeft.
GroenLinks constateert dat er nooit een adequate analyse is opgesteld die het verschil in toegevoegde waarde onderbouwt tussen een baan van 1.800, 2.100 en 2.500 meter. Het wordt tijd dat dit hiaat wordt ingevuld. ”Als blijkt dat een kortere en goedkopere baan hetzelfde perspectief biedt dan is het logisch om slechts een deel van de baanverlenging te realiseren. Overigens was, is en blijft Groenlinks tegen een baanverlenging. We respecteren echter het democratisch genomen besluit. Op verspilling zit echter niemand te wachten en naar wij aannemen ook niet de politieke partijen die in 2004 voor de baanverlenging stemden.”

"Zolang er geen rijen mensen op Eelde staan en geen files voor de parkeerplaatsen, is er geen enkel goed argument om dit soort financiële risico’s te nemen”, aldus Wybe van der Ploeg.