Nieuws

Alternatief plan: Zuiderzeelijn met aansluiting Utrecht wél rendabel

Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer wordt er vanmiddag een alternatief plan aangeboden voor de Zuiderzeelijn. De plannen komen neer op een aantakking op de Zuiderzeelijn vanaf Utrecht. Aangezien de meeste treinreizigers naar- en van het Noorden via Utrecht reizen, zou de Zuiderzeelijn daardoor in een klap wel rendabel te exploiteren zijn. De plannen werden vanmorgen al bekend gemaakt via De Telegraaf, Omroep Flevoland en BNN.


Leestijd: 1 minuut

Belangrijk onderdeel van het plan is een nieuw stukje ondergronds spoor, waarmee ook Almere beter bereikbaar wordt. Het slimme van het plan is dat het ook zeer veel soelaas kan bieden aan de Randstad.

De pannen zijn afkomstig van ingenieur Arco Sierts, werkzaam bij de Franse spoorbouwer Alstom. Hij presenteert zijn idee vanmiddag in de Tweede Kamer bij de hoorzitting over het afblazen van de Zuiderzeelijn.

Een nieuw stukje ondergronds spoor langs de A6/A9 levert voor relatief weinig geld een drastische verbetering op van de reistijd tussen Almere en Utrecht en tussen Almere en Amsterdam-Zuidoost, Amsterdam-WTC en Schiphol. Ook wordt de rijtijd naar het noorden daarmee tientallen minuten minder.

Sierts wil een snelle spoorverbinding (200 kilometer per uur) over het A6/A9-tracé bouwen. Bij het Amsterdam-Rijnkanaal komt dan een aftakking naar Loenersloot, dat aan de spoorlijn van Amsterdam naar Utrecht ligt. "Het maatschappelijk meest omstreden deel langs het Naardermeer is al aanwezig. Tevens kan er gebruik worden gemaakt van het nieuwe, viersporige baanvak van Amsterdam naar Utrecht", zegt Sierts.

Met het nieuwe stukje spoor, slechts 15 kilometer lang, ben je vanaf Almere in 18 minuten in Utrecht, nu 43. Het nieuwe station Amsterdam Bijlmer wordt in 12 minuten bereikt, nu 38.

(Bron: De Telegraaf.nl)

Meer informatie:

http://www.asierts.dds.nl/flevolink.pdf