Economie

Partnerbijdrage

Vrachtwagen bestickeren terug van weggeweest

Het is online marketing wat de klok slaat en de concurrentie is groot. Dat is mogelijk de reden dat offline marketing aan een opmars bezig is. Hoe? Door middel van reclame op vrachtwagens.


Leestijd: 3 minuten

Vrachtwagen bestickeren terug van weggeweest
Vrachtwagen bestickeren terug van weggeweest

Het leek even niet meer van deze tijd en raakte uit de gratie: reclame op vervoersmiddelen. Een tram of bus werden weliswaar beschilderd door een kunstenaar, maar keiharde reclame-uitingen waren not done. Toch blijken sommige vervoersmiddelen een enorm oppervlak te hebben. Een oppervlakte die heel geschikt is om er gebruik van te maken bij een reclamecampagne. Offline welteverstaan.

Dat laatste lijkt daarmee terug van weggeweest. Sinds de komst van het internet lijkt marketing louter te koersen op online adverteren en online reclamecampagnes. Het lijkt de kortste weg met snelle resultaten. Dat leek in het begin zo, maar het aantal bedrijven dat online adverteert en marketingcampagnes lanceert, is zo enorm dat de concurrentie moordend is. Iedereen is online te vinden, lanceert blogs en toont vlogs. Niets mis mee, maar er is een uniekere manier van jezelf zichtbaar maken, die bijna vergeten was. Maar daarentegen heel goed blijkt te werken.

Een realistische en slimme marketeer zou de kracht van offline-campagnes moeten kennen. Reclame in de straat. Reclame langs of op de weg. En laten vrachtwagens daar nou heel geschikt voor zijn, niet in de laatste plaats omdat ze beschikken over een enorm oppervlak waar iets op geplakt kan woorden. Een logo, slogan, beeld van producten passen prima op een lengte van maar liefst meer dan dertien meter aan vrachtwagen. Vrachtwagen reclame is daarmee terug van weggeweest. 

Terug van weggeweest? Zeker. In de jaren negentig van de vorige eeuw zag je het veelvuldig ontstaan op vrachtwagens en ook op onder andere bedrijfsauto’s. Wie kent niet de slogan: ‘Veronica komt naar je toe deze zomer!’. De omroeporganisatie ging gewoon de weg op om zichzelf te laten zien. Met trendy auto’s beplakt met het Veronica logo en slogans. Ze waren niet te missen. Het bestickeren vrachtwagen kan eenzelfde effect teweegbrengen, te midden van alle online uitingen. 

Deze manier van offline adverteren blijkt nog altijd te werken en waarom zou je het niet allebei doen? Reclame op een vrachtwagen beslaat een groot oppervlak en een rijdende vrachtwagen passeert constant kijkers of wordt door deze kijkers zelf gepasseerd. Kijkers die mogelijk de doelgroep zijn, en daarmee potentiële klanten.

Er kan een flinke groep mensen mee worden bereikt, temeer daar de geschikte vrachtwagens maar liefst meer dan tachtigduizend kilometer per jaar rijden en dus veelvuldig onderweg zijn. Medeweggebruikers zien ze regelmatig voorbijkomen, en wie het klappen van de marketingzweep kent weet dat onder meer logo’s als het ware worden opgeslagen in ons brein. Bij een volgende ‘ontmoeting’ zal de kijker het herkennen. Wie niet veel later een nieuwe tas nodig heeft, herinnert zich dat logo van die tassenshop op die vrachtwagen. De link is dan snel gelegd, de koop gesloten. Bingo!

Het is ook mogelijk aan deze zichtbaarheid een actie te koppelen door voorbijgangers om een foto te vragen als ze de vrachtwagen met het logo spotten. Dat kan vervolgens weer online via sociale media worden gecommuniceerd waarmee twee vliegen in één klap worden geslagen als we het over een marketingcampagne hebben. Zowel online als offline wordt op deze manier gewerkt aan de zichtbaarheid. Met het bestickeren van een vrachtwagen, kan een bedrijf zichzelf op deze manier behoorlijk in de kijker rijden. Bovendien blijkt het gevoel van een ‘eigen vrachtwagen’ rond te hebben rijden voor een bedrijf een heuse kick.