Economie

Jouke de Vries: ‘RUG heeft digitale revolutie voltooid. Maar dat is ook niet alles…'

Tienduizenden studenten en medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) zijn in korte tijd vrijwel volledig overgestapt op digitaal onderwijs. Ze maken nu gebruik van technieken die daar al enige klaar voor lagen, maar dankzij de corona-crisis heeft zich aan de RUG nu in korte tijd een digitale evolutie voltrokken. Je zou denken dat de hoogste bestuurder van de RUG, prof. Jouke de Vries, daar helemaal opgetogen over zou zijn. Maar nee: in een column op de RUG-website laat hij weten dat de situatie daarmee nog niet ideaal is. Uiteindelijk moeten we naar een combinatie van fysiek en digitaal, oftewel: “blended” onderwijs. Hieronder de tekst van het blog van Jouke de Vries.


Leestijd: 2 minuten

“Het is in het algemeen heel erg lastig veranderingen door te voeren in grote organisaties. Dit geldt voor alle organisaties, dus ook voor de universiteit. Complexe universiteiten zijn berucht als het om veranderingen gaat. Een Britse universiteitsbestuurder vergeleek het veranderen van een universiteit ooit met een herschikking van een kerkhof: 'You don’t get much support from the inside'.

Een belangrijke voorwaarde om tot veranderingen te komen, zo blijkt uit de coronacrisis is een diepe externe schok. Terwijl in Groningen alles al jarenlang klaar stond om te veranderen – software, hardware, online onderwijs, blended learning en flip the classroom, veranderde het gedrag van medewerkers en de studenten amper. Maar vanwege de noodzakelijke overgang naar het digitale onderwijs als gevolg van het coronavirus is de universiteit nu volledig digitaal en lijkt dit het nieuwe normaal te zijn.

Veranderingen worden pas duidelijk omdat het bestaande – de status quo – er ook is. Wat wordt de toekomst van de RUG? Ik denk dat wij moeten werken aan de optimale combinatie tussen online en fysiek onderwijs. Studenten accepteren het online academisch onderwijs, maar missen aan de andere kant het fysieke contact met de docenten en de werkelijke interactie. En dat geldt ook voor docenten. De kwaliteit van de online cursussen kan veel beter dan we nu gewend zijn.

Het zal in de toekomst gaan om de juiste combinatie en verhouding tussen het online onderwijs en onderzoek en de fysieke ontmoetingen: blended onderwijs, een term die ik voor de coronacrisis nooit begreep. Dat is de weg die we hebben te gaan.

Cruciaal wordt hoe wij Groningen aantrekkelijk houden als studentenstad: voor studenten uit Nederland, maar ook studenten uit het buitenland. Hoe blijft de Universiteitsbibliotheek een fijne plek om te studeren, de ACLO je favoriete ontspanning en de USVA de plek om je te ontwikkelen en leuke mensen te ontmoeten? Daar gaat het om."

Jouke de Vries

Voorzitter College van Bestuur
Rijksuniversiteit Groningen

BRON: Jouke's Journal RUG