Economie

Groningen Seaports: 'Groei rond Eemshaven en Delfzijl nog láng niet voorbij'

De afgelopen toen jaar hebben stormachtige ontwikkelingen laten zien rond de Eemshaven en de haven van Delfzijl. Maar hebben ze de sterkste groei nu achter de rug? ‘Nee!’, zegt Eduard Mulder, accountmanager bij Groningen Seaports. In een interview met de website over de economie van de Eemsdelta zegt hij dat zich momenteel weer grote nieuwe groeikansen en mogelijkheden voordoen, zoals ‘groene chemie’, windenergie en datacenters. Alleen ontstaat er nu een andere probleem: het begint krap te worden op de arbeidsmarkt.


Leestijd: 2 minuten

Pilot met luchtapp Oosterhorn wordt verlengd
Pilot met luchtapp Oosterhorn wordt verlengd

De bedrijvigheid rond de havens in de Eemshaven en Delfzijl is de afgelopen tien jaar spectaculair toegenomen. Er hebben zich tal van nieuwe bedrijven gevestigd en bestaande bedrijven zijn gegroeid. Die trend is voorlopig nog lang niet voorbij: vooral de ontwikkeling van groene chemie, offshore windenergie en de behoefte aan grote datacenters zal leiden tot aanhoudende groei, en daarmee ook tot nieuwe kansen voor het MKB in de Eemsdelta. Dat zegt Eduard Mulder, accountmanager bij Groningen Seaports, en namens het havenbedrijf contactpersoon voor het MKB en dienstverlenende bedrijven.

Eemshaven
Eemshaven

Eduard Mulder werkt inmiddels veertien jaar bij Groningen Seaports. Deze organisatie beheert de havens en bedrijventerreinen van Delfzijl, de Eemshaven Fivelpoort in Appingedam en Groningen Railport in Veendam. Groningen Seaports zit als spin in het web tussen alle economische ontwikkelingen. Zij merken dan ook als eerste wanneer er sprake is van kenteringen in de economie, zowel positief als negatief.

Volgens Mulder staan alle lichten nog steeds op groen, ook al zou je misschien kunnen denken dat met de vestigingen van grote bedrijven als RWE, Google of Van Merksteijn in de Eemshaven, en de heropening van Aldel, en de komst van PMC en Avantium in Delfzijl de grote groei wel achter de rug zou zijn. Er zijn volgens Mulder echter nog mogelijkheden genoeg.

Eduard Mulder‘De groei begon in 2006 allemaal met de komst van bedrijven als Holland Malt en Theo Pouw Recycling die zich vestigden in de Eemshaven. Dat heeft indertijd een vliegwieleffect gehad. Daar kwam ook een nieuw economisch beleid van de overheid bij, onder de naam ‘Pieken in de Delta’, met een economische visie voor de hele Eemsdelta-regio, inclusief de havengebieden in Delfzijl en Eemshaven. Er werd een rode loper gecreëerd voor onder andere energiebedrijven en dat leidde tot enorme investeringen’, aldus Mulder.

Eén van de redenen waarom Delfzijl en Eemshaven konden opbloeien is ook de goede samenwerking met overheden. ‘Wij weten elkaar hier snel en goed te vinden. Ik heb bijvoorbeeld zeer regelmatig overleg met bureau EemsdeltaEZ. Men hen werken we nauw samen om bedrijven naar de Eemsdelta te halen. Zo benaderen we samen bedrijven, gaan we samen op beursbezoek en zorgen we voor gezamenlijk promotie op de Noordelijke Promotiedagen. Diverse klanten, groot en klein, geven regelmatig aan dat ze de korte lijntjes hier in Noord-Groningen prettig vinden. ‘Goede samenwerking in de regio is cruciaal. Het bureau EemsdeltaEZ, de NOM, Economic Board Groningen en de Provincie zijn daar belangrijke spelers in.’

Nieuwe investeringsgolf

De afgelopen jaren hebben zich in het gebied van Groningen Seaports veel energie-producerende bedrijven gevestigd. Maar er dient zich nu een volgende golf aan: die van bedrijven die actief zijn op het gebied van energietransitie en bij de aanlanding van elektriciteit. Ook verwacht Mulder een verdere vraag naar bedrijventerreinen door datacenters. ‘Doordat we de afgelopen jaren veel hebben gefaciliteerd, zou je denken: het is nu wel vol. Maar nee: het vliegwiel draait nog door, er zit nog veel in de pijplijn’.

(Klik hier voor het volledige interview)