bereikbaarheid-verkeer

03 apr 2018, 10:10

Werkzaamheden Brailleweg: ‘Van vleermuis tot fietser: aan iedereen is gedacht’

Werkzaamheden Brailleweg: ‘Van vleermuis tot fietser: aan iedereen is gedacht’

Het is deze dagen een drukte van belang op de bouwplaats aan de Van Eedenstraat/Brailleweg. In De Wijert, aan de zuidkant van de ringweg, krijgt de infrastructuur een flinke facelift. Werkvoorbereider en projectorganisator Gerben de Boer: “We zoeken continu naar de gulden middenweg”, zegt hij op de website van Aanpak Ring Zuid.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Het is deze dagen een drukte van belang op de bouwplaats aan de Van Eedenstraat/Brailleweg. In De Wijert, aan de zuidkant van de ringweg, krijgt de infrastructuur een flinke facelift. Werkvoorbereider en projectorganisator Gerben de Boer: “We zoeken continu naar de gulden middenweg”, zegt hij op de website van Aanpak Ring Zuid.

Een nieuw viaduct met een op- en afrit van en naar de stad, een verdiept fietspad onder de A28 door én een bredere Brailleweg: aan de Vondellaan, Van Eedenstraat en Brailleweg wordt sinds enkele weken hard gewerkt.

Navigatie voor de vleermuis

De voorbereiding op de werkzaamheden stond in het teken van de gevleugelde stadsbewoners: vleermuizen. “Die vliegen ’s nachts naar de vijver naast de Brailleweg: daar zoeken ze naar eten. Omdat vleermuizen navigeren met behulp van sonar, waren de bomen langs de weg voor hen onmisbaar.” Voor de aanleg van de nieuwe Brailleweg moesten de bomen echter worden gekapt. “Daarom hebben we vleermuisschermen geplaatst: deze helpen de vleermuizen om toch nog de weg te vinden.”

Aanleg bypass

Op dit moment richten Gerben en zijn collega’s zich volledig op de aanleg van een bypass voor het verkeer van de A28 richting Julianaplein. “Voor de realisatie van de bypass is bij de Vondellaan al 90 meter damwand aangebracht. Bij de Van Eedenstraat wordt nog eens 30 meter aangelegd en naast het huidige viaduct komt ook zo’n 180 meter damwand. Het gebied ertussen wordt opgehoogd met zand, zodat de bypass dezelfde hoogte krijgt als de A28. Als het zand straks voldoende is gezet, brengen we riolering aan, storten we puin en gaan we asfalteren.”

Brailleweg: afbreken en opbouwen

De laatste stap bestaat uit het inhijsen van een hulpbrug, die tijdelijk de taak van het huidige viaduct zal overnemen. “Aan het eind van de zomer zal het verkeer voor het eerst over de bypass rijden en kunnen wij het oude viaduct in fases slopen.” In de periode erna zal het nieuwe viaduct met op- en afrit worden gebouwd. Bovendien wordt in de zomer de Brailleweg verbreed. “In zes weken breken we de weg open én bouwen we ‘m opnieuw op.” Lachend: “Dat wordt flink aanpoten!”

Veilig fietsen

Bij de Brailleweg is niet alleen aan de automobilist gedacht: ook de fietser krijgt ruim baan. Die fietst straks veilig van en naar de stad via een verdiept fietspad. Gerben: “Het fietspad gaat onder de oprit, het viaduct en de afrit door. Als fietser hoef je dus nooit de A28 over te steken: wel zo veilig.” Een verdiept fietspad: het klinkt makkelijker dan het is. “Omdat het fietspad lager komt te liggen dan het naastgelegen Noord-Willemskanaal en het grondwaterpeil, creëren we een ‘polder’, die we met behulp van pompen droog houden.”

Puzzelen

De grootste uitdaging voor Gerben? Niet de werkzaamheden zelf, maar de omgeving. “We hebben te maken met omwonenden, vleermuizen, bestaande kabels en leidingen én veel verkeer. Een lastige combinatie: werken we ’s nachts, dan moeten we rekening houden met vleermuizen en veroorzaken we extra overlast voor omwonenden; overdag zijn we de weggebruiker juist tot last. Het is dus altijd puzzelen, afwegingen maken en overleggen geblazen om een gulden middenweg te vinden.”