bereikbaarheid-verkeer

28 mrt 2018, 09:09

Waarom wordt er vooral ’s nachts aan de ring gewerkt? Aanpak Ring Zuid legt uit...

Waarom wordt er vooral ’s nachts aan de ring gewerkt? Aanpak Ring Zuid legt uit...

Combinatie Herepoort is op verschillende plekken langs de zuidelijke ringweg aan het werk. En dat gaat niet altijd onopgemerkt. Vooral de werkzaamheden in de avonden en de nachten leveren overlast op voor de omgeving. Aanpak Ring Zuid krijgt dan ook regelmatig de vraag: waarom moet er zo veel ’s nachts worden gewerkt? Op zijn website geeft het projectbureau nu tekst en uitleg.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

“Het uitgangspunt is dat we de werkzaamheden aan de ringweg zo veel mogelijk overdag uitvoeren”, zo begint de uitleg. “Daar zijn twee uitzonderingen op. De eerste uitzondering betreft werkzaamheden waarvoor een belangrijke weg moet worden afgesloten. Dit is alleen in de nacht toegestaan, om de veiligheid van de omgeving te waarborgen. Ook moet de stad bereikbaar blijven. Overdag kan een wegafsluiting te veel hinder voor het verkeer veroorzaken. De tweede uitzondering betreft werkzaamheden die in een aansluitende periode moeten worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld tijdens een periode waarin het treinverkeer is stilgelegd. Dan hebben we aan alleen de daguren niet genoeg, waardoor we in de nacht moeten doorwerken”, verklaart Aanpak Ring Zuid.

Overlast beperkende maatregelen

“Werken we in de avond en de nacht, dan nemen we maatregelen om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken”, zo belooft het projectbureau. “Bijvoorbeeld door hekken met geluiddempende doeken rondom de werkzaamheden te zetten en te kiezen voor speciale bouwtechnieken. Zo zijn er verschillende manieren om damwanden te plaatsen. We kiezen voor intrillen in plaats van inslaan, omdat dit minder geluidsoverlast geeft. Ook gebruiken we speciale trilblokken die zorgen voor minimale trillingen.”

Helemaal voorkomen kan Aanpak Ring Zuid de overlast niet: "Maar zeker in de avond en de nacht doen we altijd ons best om de overlast zo klein mogelijk te houden.”