Bereikbaarheid & Mobiliteit

Voor en na: Verlengde Lodewijkstraat

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken, maar nu in de nieuwe situatie.


Leestijd: 1 minuut

Foto | Jeroen van Kooten
Foto | Jeroen van Kooten

Druk en chaotisch op de ene foto, met auto’s en fietsers die kriskras langs elkaar zoeven. Kalm en sereen op de andere foto, want het kruispunt is nu ongelijkvloers.

In 2016 lag op deze plek een spoorwegovergang, de Esperantokruising. Het was een drukke en onoverzichtelijke kruising. Fietsers, auto’s en bussen kwamen hier van verschillende kanten om het spoor over te steken. Regelmatig gingen de slagbomen naar beneden en stond het verkeer stil. De spoorwegovergang was onderdeel van een belangrijke route tussen de Oosterpoort en het zuiden van de stad en Haren. Al bij de start van het project Aanpak Ring Zuid heeft ProRail laten weten dat de spoorwegovergang dicht moest vanwege een toename van het aantal treinen tussen het Hoofdstation en station Groningen Europapark.

Voor

Foto | Jeroen van Kooten

Na

Foto | Jeroen van Kooten

De spoorwegkruising werd al in 2020 gesloten. Op 8 mei is de Esperantotunnel opengegaan. Fietsers gaan hier nu onder het spoor door. Automobilisten kunnen voortaan het spoor kruisen bij de Helperzoomtunnel. Omdat de ringweg hier ondergronds is gegaan, zien we de ringweg niet meer. Bovenop de ringweg is het Zuiderplantsoen aangelegd. De Esperantotunnel verbindt het oostelijke en westelijke deel van het Zuiderplantsoen met elkaar.