bereikbaarheid-verkeer

12 mrt 2015, 10:10

Vijf ton voor verbeteringen fietsverkeer in Groningen; Beter fietspad langs Noord-Willemskanaal

Vijf ton voor verbeteringen fietsverkeer  in Groningen; Beter fietspad langs Noord-Willemskanaal

De provincie Groningen steekt de komende jaren ruim vijf ton in maatregelen voor de fiets. De maatregelen komen uit het Actieplan Fiets. Zo gaat er ruim drie ton naar de verbetering van het fietspad langs het Noord-Willemskanaal richting Haren. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de fietsroute tussen Groningen en Hoogezand is één ton extra beschikbaar. Verder is er nog geld om kleine knelpunten aan te pakken en voor voorlichtingscampagnes.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Gedeputeerde Mark Boumans vindt het belangrijk om geld te investeren in het fietsverkeer. "Veel mensen stappen op de fiets om naar hun werk of naar school te gaan. Fietsen is gezond en is goed voor het milieu. Bovendien is de fiets een mooi alternatief voor de auto of het openbaar vervoer op het moment dat er werkzaamheden plaatsvinden in de stad, zoals bij de Zuidelijke Ringweg."

Fietspad Noord-Willemskanaal

Binnenkort worden de kades langs het Noord-Willemskanaal aangepakt. Dat is een mooi moment om tegelijkertijd ook het fietspad langs het kanaal te verbeteren. Het fietspad moet dan al gedeeltelijk worden opgebroken. De verbinding tussen de Meerweg in Haren en de Van Ketwich Verschuurlaan in Groningen is belangrijk voor de bereikbaarheid per fiets van de stad Groningen tijdens de grootschalige werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. De fietsroute wordt vooral gebruikt door fietsers die in het westen en het zuidwesten van de stad moeten zijn, bijvoorbeeld bij het Martiniziekenhuis. Het fietspad sluit met een tunnel onder de A28 rechtstreeks aan op P+R Haren. Daar worden de fietsvoorzieningen verbeterd. 
Fietspad Groningen -– Hoogezand

Tussen Groningen en Hoogezand wil de provincie de verkeersveiligheid op het fietspad verbeteren. Dit gebeurt door knelpunten op het fietspad aan te pakken, door voorlichting en door controles van van de politie. Mogelijk wordt het fietspad op een opvallende manier ingericht, waardoor gevaarlijke kruispunten meer in het oog springen. Hier is in totaal 250.000 euro voor beschikbaar.


Fietsknelpunten


In 2014 heeft de Fietsersbond in opdracht van het Verkeer- en vervoerberaad Groningen (VVB) en de provincie Groningen de knelpunten voor fietsen in de provincie Groningen geïnventariseerd.
 
Daarbij gaat het om paaltjes en hobbels en te smalle fietspaden. De provincie reserveert alvast een bedrag van 50.000 euro om deze problemen aan te pakken. De bedoeling is dat daar nog een subsidie vanuit het VVB bij komt.


Voorlichting


Verder gaat er geld naar voorlichtingscampagnes voor fietsverlichting en het gebruik van mobiele telefoons op de fiets. Hierbij sluit de provincie aan bij bestaande landelijke campagnes