bereikbaarheid-verkeer

27 aug 2014, 20:08

“Tunnel tussen Julianaplein en Europaplein gevaarlijk smal”, aldus Stichting Leefomgeving

De tunnel die straks aangelegd gaat worden bij het Sterrebos, tussen Julianaplein en Europaplein, wordt veel te smal. De Stichting Leefomgeving maakt zich ernstig zorgen: wie straks in de tunnel vast komt te staan, door pech of een andere calamiteit, kan geen kant op, aldus deze stichting.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De rijstroken van de snelweg in de nieuwe tunnel tussen het Julianaplein en Europaplein worden extra smal. Dit is om te voorkomen dat mensen te hard gaan rijden. Daarnaast is niet alleen de gangbare vluchtstrook geschrapt, maar ook het smalle vluchtpad voor voetgangers, meldt de Stichting Leefomgeving.

 

"Rijkswaterstaat hanteert een maximumsnelheid van 70 km/u als bij wegwerkzaamheden de rijstrook smaller is dan 3.25 meter. In de tunnel mag echter 80 km/u worden gereden bij een breedte van 3.10 meter. Ook vinden er veel weefbewegingen plaats. Bovendien is het zicht beperkt door de sterke helling en bochten in het parcours. Dit wordt nog verder versterkt door plotseling invallend licht en neerslag door de openingen in het dak van de tunnel. De kans op een calamiteit is dus aanzienlijk, en de gevolgen groot doordat vluchtwegen ontbreken. Over de zuidelijke ringweg worden gevaarlijke stoffen vervoerd."

 

"Als handhaving van de snelheid de werkelijke reden was zou je verwachten dat de minister op alle snelwegen de vluchtstrook opoffert en rijstroken versmalt. Dat levert gratis een extra rijstrook op, met als bonus betere handhaving van de snelheid", zegt een woordvoerder van de stichting. "Het is pijnlijk om te zien hoe deze ingreep wordt verkocht als een verbetering van de verkeersveiligheid. Een paar zichtbare flitspalen bij de tunnelingangen zijn immers even effectief om de snelheid te handhaven, zonder de weggebruikers in gevaar te brengen".

 

De aanpak van de ringweg moest het doen met een taakstellend budget. Een aantal door de regio gewenste optimalisaties kan daardoor alleen worden gerealiseerd als er geld overblijft. Ook op de kosten voor tunnelveiligheid moest worden bespaard door de deksels korter dan 250 meter te maken, waardoor het ontwerp op papier niet onder de tunnelwetgeving valt. Nu blijkt dat er tevens moet worden ingeleverd op de veiligheid. Tegen welke onverwachte kosten er tijdens de bouw wordt aangelopen moet nog blijken. Deze komen echter voor rekening van de regio.

 

'De verbreding van de A7 door de stad was een verkeerde keuze, waarvoor bovendien te weinig geld is gereserveerd. Groningen verdient beter dan een kurketrekkertunnel die behalve armoedig ook nog gevaarlijk is'