Bereikbaarheid & Verkeer

Slimme dynamische borden wijzen automobilisten beste weg

Om automobilisten nu – én in de toekomst, als de zuidelijke ringweg op de schop gaat – zo goed mogelijk te informeren over actuele verkeerssituaties en te verleiden tot het gebruiken van de P+R-bus of de vlotste route, staan op verschillende locaties langs drukke Groningse wegen grote dynamische informatiepanelen. Deze zijn onderdeel van ‘Live Traffic Groningen’; het samenhangend pakket verkeersmanagementmaatregelen. Live Traffic Groningen wordt vandaag, 3 november, officieel in gebruik genomen op de Promotiedagen voor het bedrijfsleven Noord-Nederland in MartiniPlaza.


Leestijd: 2 minuten

Slimme dynamische borden wijzen automobilisten beste weg
Slimme dynamische borden wijzen automobilisten beste weg

De grote informatiepanelen staan bijvoorbeeld nu al op de A28 tussen Assen en Groningen, op de A7 tussen Leek en de stad en op de A7 tussen Hoogezand en Groningen. Ook langs enkele belangrijke en drukke wegen naar het centrum worden de borden geplaatst.

De borden hebben twee belangrijke doelen: enerzijds het informeren van het verkeer, maar aan de andere kant ook het verleiden of omleiden van verkeer langs wegen waar het op dat moment minder druk is. “Als er werkzaamheden, incidenten of evenementen plaatsvinden die de reistijd van een route beïnvloeden, adviseren we via de dynamische borden een alternatieve route”, vertelt verkeersmanager Martijn Elting van Groningen Bereikbaar. “Zo’n route is misschien wat langer, maar onderweg hebben de automobilisten dan minder last van oponthoud en is dus de totale reistijd korter.”

De borden worden niet alleen ingezet om actuele reistijden te communiceren, maar kunnen ook worden gebruikt om te informeren over vrije ruimte op P+R-terreinen in combinatie met de vertrektijd van de bus of plek in parkeergarages. “Als het druk is op de wegen richting de parkeergarages in de binnenstad, kunnen we automobilisten al op de A28 of A7 adviseren hun auto op een van de P+R-terreinen buiten de stad te plaatsen.”

Het systeem gaat verder dan alleen het informeren via borden. “We kunnen vanuit Groningen Bereikbaar ook op afstand de belangrijkste verkeerslichten aansturen. Als het bijvoorbeeld op een bepaald punt als gevolg van een omleiding stukken drukker is dan normaal, kunnen we bijvoorbeeld zorgen dat de verkeerslichten op deze omleiding langer op groen staan.”

Maar hoe weet je als Groningen Bereikbaar waar het op dat moment druk is en waar niet? “Daarvoor maken we gebruik van de gegevens van meetlussen in het wegdek en van weginspecteurs die ter plaatse de doorstroming monitoren. Deze actuele verkeersinformatie komt samen op de Regiodesk van de Verkeerscentrale in Wolfheze. Daar zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week wegverkeersleiders beschikbaar om de verkeersstromen bij te sturen”, aldus Elting.

De maatregelen moeten er uiteindelijk toe leiden dat de weggebruiker straks zo min mogelijk hinder ondervindt van de werkzaamheden.  Om ervaring op te doen met de systemen en de organisatie erachter en om de weggebruikers zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met de borden, zijn ze nu al geplaatst.