bereikbaarheid-verkeer

10 feb 2016, 21:09

Plan voor elektrische pendeldienst in Groninger binnenstad, van UMCG naar Kreupelstraat

Plan voor elektrische pendeldienst in Groninger binnenstad, van UMCG naar Kreupelstraat

De fractie van het CDA heeft het plan gelanceerd om een (elektrische) pendeldienst in te stellen in de Groninger binnenstad. Op die manier hoopt het CDA tegemoet te komen aan mensen die bezwaar maken tegen het plan om de bussen weg te halen uit de binnenstad. Volgens critici is dat niet goed voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. De pendelbus zou van het UMCG door de Kreupelstraat naar de binnenstad moeten rijden.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Met het mogelijk verdwijnen van de bussen van de Grote Markt en het A-kerkhof komt de bereikbaarheid van het centrum voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer in het gedrang. De gemeente heeft een drietal oplossingen variërend van een kleine bus tot golfkarretjes of een elektrisch treintje. Het CDA vindt deze oplossingen niet voldoende en komt met een alternatief idee van een (elektrische) pendeldienst.

Bij het UMCG komt in de nieuwe plannen een busknooppunt waar veel lijnen langskomen. Vanaf daar zou het mogelijk moeten zijn om een bus heen en weer te laten rijden naar de Kreupelstraat, volgens de partij. CDA raadslid Herman Pieter Ubbens: "De bushalte op de Grote Markt is geen doel op zich. Het doel is om de binnenstad bereikbaar te houden voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en om de binnenstad toekomstbestendig te maken."

Stadsbus "lijn 0" zou af en aan kunnen rijden en onderdeel moeten uitmaken van het reguliere OV-netwerk. De pendeldienst zou volgens het CDA een aanzienlijke verbetering kunnen zijn op de huidige plannen van de gemeente.

 

(Achieffoto: voorbeeld van een elektrisch pendelbusje in Hoorn, van HoornCity Tours)