bereikbaarheid-verkeer

02 okt 2017, 21:09

Petities voor Zuiderzeelijn: Amsterdam - Groningen - Zweden

Petities voor Zuiderzeelijn: Amsterdam - Groningen - Zweden

De 19-jarige Amsterdamse student Tim Sekac vindt het ‘een schande’ dat Nederland zóveel heeft verdiend aan Groningen, maar dat Groningen er ‘niks’ voor terug heeft gekregen. Ook omdat Noord-Nederland betere spoorverbindingen kan gebruiken is hij daarom on-line petities gestart, om Groningen en het Noorden betere verbindingen te bezorgen. Op petities.nl kan men petities tekenen voor een Zuiderzeelijn, voor een rechtstreekse trein van Groningen naar Maastricht en voor spoorverbindingen van Emmen naar Groningen. Tim schrijft aan GIC.nl:

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

‘Mijn naam is Tim Sekac, ik ben een 19-jarige student woonachtig in Amsterdam. Ik ben voor een duurzamer Nederland met meer spoorlijnen in plaats van al die snelwegen in Nederland, en richt daarom vaak online-petities op voor meer en betere spoorverbindingen in Nederland. Met name in Noord-Nederland, want ons land heeft al zoveel van Groningen leeggeplukt, en we geven Groningen er niks voor terug wat een schande is! Noord-Nederland zou zeker wat betere spoorverbindingen kunnen gebruiken. Ik heb hier een paar online-petities opgericht, waar ik nu even over wat over zal vertellen:

 

 

1.Spoorverbinding van Emmen naar Stadskanaal, Groningen en ...

 

 

Dit is een petitie voor een spoorlijn voor spoorverbindingen van Emmen naar Groningen langs de N34, en om het oude spoor tussen Veendam/Stadskanaal en Emmen te herstellen. De provincie Drenthe wil maar al te graag de N34 verbeteren door het 4-baans te maken, in de hoop dat het verkeer op die weg verbeterd zal worden, en minder ongelukken en file's zullen komen. Maar die zullen als dat gebeurd nogsteeds komen, ook als ze het bijv. 8-baans willen maken. Als ze nou eens een spoorlijn langs die dodelijke weg aanleggen, dan zal dat veel meer problemen op kunnen lossen! Files en ongelukken worden gereduceerd. Mensen in die plaatsen langs de weg, kunnen zo de trein pakken en in een mum van tijd in Groningen of Emmen komen. Een trein zou voor die buurt namelijk veel betrouwbaarder zijn, schoner, duurzamer en kan 30% meer reizigers tegelijkertijd meenemen! en dan hoeft er nooit meer zo'n fatale chaos op de N34 te komen. Deze petitie heeft al 6.260 ondertekeningen, dus ik denk dat we ,et deze al de goede kant op gaan!

 

 

2.Toekomstige Zuiderzeelijn naar Denemarken en Zweden - Petities.nl

 

 

Deze petitie pleit zoals u ziet voor de aanleg van de Zuiderzeelijn, die er potverdorie al 30 jaar geleden had moeten liggen, maar men geeft dit project gelukkig niet op! ook in: Spoorvisie 2040 | OV-Magazine staat bijvoorbeeld geschreven dat de lijn uiterlijk in 2040 klaar zal zijn, en dan wordt de trein bedient met een internationale trein van Amsterdam naar Hamburg via Almere, Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Drachten, Groningen, Leer en Bremen. Mijn petitie pleit ervoor om die lijn vanaf Hamburg dan ook gelijk over bestaand spoor door te laten rijden naar Kopenhagen (hoofdstad van Denemarken) en Stockholm (hoofdstad van Zweden) Dit zou het treinverkeer met het Buitenland en Scandinavie ook enorm verbeteren, want men heeft tot de grootste zonde de nachttreinen uit Nederland verbannen, en het zou dus ook heel fijn zijn als die dan weer terug komen, en deze nieuwe erbij! Dan hoeven mensen in Amsterdam en Noord-Nederland niet meer op het vliegtuig te stappen, maar kunnen ze gewoon lekker op de trein stappen, en dan kan Groningen in circa 1,25 uur tijd naar Amsterdam reizen! Deze petitie heeft nog maar 12 ondertekeningen, maar blijft ondanks dat nog altijd bestaan totdat het werkelijkheid zal worden!

 

 

3.Trein van Groningen naar Almelo moet via Hoogeveen - Petities.nl

 

Er is momenteel pleidooi voor een trein van Groningen naar Almelo, alleen die zal dan helemaal omrijden via Hoogezand-Sappemeer, De Veenkolonien, Zuidoost-Drenthe en Hardenberg. Die route zal die rijden omdat de spoorlijn langs de N34 nog heel ver weg zal lijken. i.v.m het feit dat het momenteel nog niet rendabel lijkt, en ook niet binnenkort Rendabel zal lijken. Het OV tussen de Veenkolonien, Zuidoost-Drenthe, Hardenberg en Groningen zal hierdoor enorm verbeteren. Alleen voor reizigers tussen de grote steden Groningen en Almelo zal deze reis een ongelofelijk grote omweg zijn! (ondanks de trein dan misschien niet overal zal stoppen) Er was in 2010 een infrasturct-plan:Nieuwe lijn Drenthe – Twente – Infrastruct om een HSL Spoor tussen Hoogeveen via Dedemsvaart naar Marienberg aan te leggen. Over deze rechte lijn zou dan ook een trein van Groningen naar Almelo heen rijden, die het dan veel sneller zal doen en minder vaak zal stoppen (Bij Assen, Hoogeveen, Dedemsvaart, Marienberg, Vroomshoop, Daarlerveen en Vriezenveen) Deze 2de treinverbinding zou zeker aantrekkelijker zijn voor de grote steden Groningen en Almelo, en kunnen mensen in Assen en Hoogeveen ook nog eens sneller naar Twente reizen per trein zonder over te hoeven stappen in Zwolle. Deze petitie heeft al 111 ondertekeningen bereikt, dus ondanks dit plan al 7 jaar oud is, zijn er toch nog mensen die hier heil in zien!

 

 

4.Een rechtstreekse trein van Maastricht naar Groningen - Petities.nl

 

 

Deze petitie pleit zoals u ziet voor een spoorverbinding van Groningen naar de Limburgse hoofdstad Maastricht. Ik weet zelf niet precies hoeveel mensen die route afleggen, maar de reistijd tussen die 2 steden is maarliefst 4 tot 5 uur in ons kleine kikkerlandje! Dat zou veel beter moeten kunnen! Als men nou in Overijssel die oude spoorlijn van Deventer naar Ommen zou herbouwen, en een nieuw spoor van Ommen naar Hoogeveen zou maken, Zou de trein in circa 3 uur tijd rechtstreeks via Assen, Hoogeveen, Ommen, Raalte, Deventer, Zutphen, Dieren, Arnhem, Elst, Nijmegen, Venray, Venlo, Roermond en Sittard naar Maastricht kunnen rijden in ook 1 rechte lijn. i.p,v dat  mensen zoals nu dan helemaal in Utrecht moeten overstappen, of in Zwolle, Nijmegen en Roermond (waar nu allen nog een stoptrein rijdt) deze petitie heeft nog maar 3 ondertekeningen maar wil alsnog uitzoeken hoeveel mensen daar daadwerkelijk behoefte aan zullen hebben, en hopelijk zou het dan ooit werkelijkheid kunnen worden!

 

 

5.Heropen het Dokkumerlijntje naar de boot en maak spoor naar ...

 

 

Deze petitie pleit voor het heropenen van een oude spoorlijn in Friesland van Leeuwarden via Dokkum naar Anjum, waarbij men veel makkelijker per trein vanaf Leeuwarden naar de boten Holwerd-Ameland en Oostmahorn-Schiermonnikoog kon reizen. Nu kan men vanaf zowel Leeuwarden als Groningen alleen nog maar de bus pakken die niet zoveel reizigers als de trein mee kan nemen, en ook niet eens toegankelijk is voor mensen met de fiets of mindervalide. Nu pleit deze petitie voor het heropenen van die lijn met de oude stations, en om de lijn vanaf het oude eindstation Anjum ook gelijk door te laten rijden via Oostmahorn naar Groningen. Zo kan er een stoptrein van Groningen naar Leeuwarden komen via de Havens met de Boten Oostmahorn-Schiermonnikoog, Holwerd-Ameland en de stad Dokkum die tot grote schande helemaal geen treinverbinding meer heeft. (deze heeft ook al 51 ondertekeningen, dus zo te zien is hier wel behoefte aan).