Een van hen is Herman Noordstrand, directeur van kinderdagverblijf Monkey Donkey. Hij schat dat de financiële schade op termijn kan oplopen tot miljoenen euro’s. “We hebben twee locaties aan de zuidkant van de brug, aan de Hamburgerstraat en de Oosterhamrikkade. Ongeveer veertig procent van de kinderen komt uit wijken aan de noordkant, zoals Beijum, de Hunze en Oosterhoogebrug. Voor ouders betekent dit straks dat ze best een stuk moeten omfietsen,” legt hij uit.
Noordstrand vreest dat ouders die nog een keuze moeten maken, hierdoor voor een opvang aan de andere kant van de brug zullen kiezen. En dat betekent minder omzet. “Het gaat niet alleen om minder instroom tijdens de drie jaar dat de brug gebouwd wordt. De effecten ijlen nog jaren na: niet alleen de jaren op de kinderopvang loop je wellicht mis, maar ook die daarna op de buitenschoolse opvang. En bovendien: de kans is groot dat ook toekomstige broertjes of zusjes naar een andere opvang gaan.”
De huidige brug over het Van Starkenborghkanaal raakte in mei 2021 zwaar beschadigd na een aanvaring met een binnenvaartschip. Sindsdien moet autoverkeer omrijden. Voor fietsers en voetgangers kwamen er tijdelijke hellingbanen, maar die verdwijnen tijdens de nieuwbouw.
Noordstrand hoopt dat de minister alsnog overstag gaat en besluit wél een tijdelijke brug te realiseren. Ook de bedrijvenvereniging VBNO dringt daar op aan. De vereniging voerde de afgelopen periode meerdere gesprekken met de gemeente en Rijkswaterstaat om de mogelijkheden te verkennen. Daarnaast is er door omwonenden een petitie gestart, die inmiddels bijna 18.000 keer is ondertekend. Vooralsnog zonder succes: de minister houdt vast aan het besluit.
Volgens Ryan Lievaart van Rijkswaterstaat is er veel contact met betrokken partijen. “We begrijpen de zorgen en proberen waar mogelijk maatwerk te leveren”, reageert hij. Zo wordt onderzocht of het mogelijk is om de locatie van Monkey Donkey aan de noordkant van de brug uit te breiden.
In het voorjaar wordt bij de Gerrit Krolbrug een informatieloket geopend voor bewoners en gebruikers van de brug die vragen en zorgen hebben over het wegvallen van de verbinding. Kwetsbare groepen zoals minder mobiele bewoners en ouders met jonge kinderen kunnen daar terecht. “We willen goed in beeld krijgen wat de zorg is en samen zoeken naar welke oplossingen in de praktijk werkbaar zijn,” aldus Lievaart.
Ondernemers die financiële schade verwachten, kunnen een aanvraag doen voor nadeelcompensatie, maar volgens Lievaart is dat geen eenvoudige route. “Het proces kost tijd en leidt niet altijd tot het gewenste resultaat.”
De bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug begint eind volgend jaar. Naar verwachting is de brug eind 2029 klaar. Dan kunnen ook auto’s weer rechtstreeks oversteken en krijgen fietsers en voetgangers extra veel ruimte op de nieuwe brug.
Speciaal voor ondernemers in dit deel van de stad organiseren Rijkswaterstaat en VBNO in februari 2026 een informatiebijeenkomst. De exacte datum en locatie worden later via VBNO en RWS bekendgemaakt.
Foto: Jan Buwalda




