bereikbaarheid-verkeer

25 apr 2018, 09:09

Helperzoomtunnel krijgt steeds meer vorm

Helperzoomtunnel krijgt steeds meer vorm

De Helperzoomtunnel begint nu echt vorm te krijgen. In maart heeft Combinatie Herepoort het beton van het dek van de tunnel gestort. Inmiddels is ook de voorspanning in het dek aangebracht en is de ondersteuningsconstructie van het dek verwijderd. Daarmee nadert de tunnel, die in het Hemelvaartsweekend op zijn plek onder de Helperzoom geschoven wordt, inmiddels zijn eindgewicht van zes miljoen kilo.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Op dit moment wordt druk gewerkt aan het maken van de wanden en aanstortingen op het dek. Ook wordt de keerwand in de tunnel gebouwd. Deze wand scheidt de autoweg van het fietspad. Verder zijn de overgangsplaten in productie, worden de putten voor de pompinstallatie binnenkort geplaatst en wordt er hard gewerkt aan de aansluitingen van de tunnel op de Duinkerkenstraat en de Helperzoom.

Helperzoomtunnel verbindt beide zijden spoor

De Helperzoomtunnel gaat de bestaande spoorwegovergang bij de Esperantostraat vervangen. Hier komt een extra spoor en er gaan meer treinen rijden. Vanwege veiligheidseisen moet deze overgang over enige tijd dicht. Op deze plek is geen ruimte om een tunnel aan te leggen. Daarom komt er een tunnel meer naar het zuiden, tussen de Helperzoom en de Duinkerkenstraat. Dankzij deze Helperzoomtunnel blijft er een verbinding voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt).

Bekijk hier het fotoalbum van de voortgang van de bouw.