Bereikbaarheid & Verkeer

Helper Brink aan vooravond ingrijpende veranderingen: 30 km straat

De Helper Brink in Groningen krijgt een ander verkeersregime en krijgt straks eenrichtingsverkeer aan de beide uiteinden. Daardoor wordt het aanzienlijk rustiger. Wat vinden bewoners van die maatregelen?


Leestijd: 2 minuten

Helper Brink aan vooravond ingrijpende veranderingen: 30 km straat
Helper Brink aan vooravond ingrijpende veranderingen: 30 km straat

Een website gewijd aan de aanpak van de zuidelijke ringweg zocht bewoners op en vroeg naar hun mening. Bewoonster Lian Ong (59) wil het eerst allemal wel even zien, voor ze het gelooft. Maar als het allemaal zo uitpakt als belooft, dan vindt ze het goed nieuws. Mits de andere straten er dan maar geen exra overlast dor krijgen.

Daardoor kan het autoverkeer niet meer direct vanaf de Verlengde Hereweg of de Helperzoom de straat in. Verder gaat de snelheid in de straat terug naar 30 km per uur, en dat maakt de weg veiliger voor fietsers en voetgangers

Ze woont al 22 jaar aan de Helper Brink, en met zeer veel plezier. Wel is het de laatste jaren tot haar spijt steeds drukker geworden door toename van het autoverkeer. Maar Lian Ong (59) heeft er goede hoop op dat het straks, wanneer de plannen in het kader van Aanpak Ring Zuid doorgaan, weer rustiger zal worden.

“Het is echt een markante straat in een fantastische buurt om te wonen, met prachtige huizen uit de jaren twintig”, vertelt Lian. Het mooie van de straat is volgens haar dat deze zo groen is. “Wij hebben geen auto en we doen alles met de fiets of we doen het te voet. Dat kan prima, want we zitten niet ver van de binnenstad”, zo vertelt ze.

De Helper Brink krijgt straks eenrichtingsverkeer aan de beide uiteinden. Daardoor kan het autoverkeer niet meer direct vanaf de Verlengde Hereweg of de Helperzoom de straat in. Verder gaat de snelheid in de straat terug naar 30 km per uur, en dat maakt de weg veiliger voor fietsers en voetgangers. ”Dat zijn prima plannen!”, reageert Lian. “Totaal anders dan eerdere plannen, want in eerste instantie was het de bedoeling dat er meer verkeer door zou komen, en dat er bomen zouden verdwijnen. Echt afschuwelijk! De nieuwe plannen zien er echt veel beter uit, al ben ik persoonlijk altijd wat sceptisch en moet ik het eerst nog wel even zien.”

“Zo maak ik me wel wat zorgen over de tunnel die aan het einde van de Helper Brink komt. Daarvan verwacht ik dat die de verkeersdruk in de andere straten flink laat toenemen, ook al komen wij in de Helper Brink er beter van af. Daarom vrees ik wel voor verkeersoverlast in andere straten in de wijk. Ik ben bang dat ze het dan misschien alsnog weer terugdraaien. Maar als het inderdaad allemaal doorgaat, en de overlast in andere straten valt mee, dan is dit prachtig nieuws voor de Helper Brink!”, aldus Lian Ong.

Lees het interview en meer achtergrond informatie door te klikken op deze link.