Er rijden bussen in plaats van treinen op de trajecten tussen Groningen en Assen, Veendam, Bad Nieuweschans, Zuidhorn, Delfzijl en Roodeschool/ Eemshaven. Er is op deze trajecten een extra reistijd van ongeveer een kwartier tot drie kwartier.
Waarom rijden de treinen niet? Volgens projectleider Bas ten Berge van ProRail is dat vanwege het testen van systemen op het gebied van treinbeveiliging. Geen onbelangrijke klus, zo zegt hij. “Deze drie dagen worden alle systemen minutieus getest. Je ziet er weinig van, maar achter de schermen gebeurt een hoop. Alles om te zorgen dat de treinen vanaf zondagochtend veilig kunnen rijden.”
Vanaf 13 juli nieuw station
Want die zondagochtend is het na een treinvrije periode van 64 dagen dus zover: het nieuwe station Groningen gaat dan weer ‘open’ en is klaar voor gebruik. Wat de reizigers dan aantreffen? Het meest in het oog springend is het nieuwe, ondergrondse reizigersplein, zegt Ten Berge. Vanaf dit plein gaan er roltrappen omhoog naar de perrons, waar je dan de trein kunt pakken.
Het ondergrondse plein is medio juli nog niet helemaal klaar, maar dan toch al behoorlijk indrukwekkend, zegt Ten Berge. Modern, licht en met rode en gele stenen in de wanden, een knipoog naar de kleuren van het interieur van de stationshal maar ook naar de gele tegeltjes in de binnenstad. Reizigers uit de zuidelijke stadswijken kunnen het plein via de Parkweg bereiken, ook zónder kaartje. De tijdelijke fietsenstalling bij de Achterweg wordt uitgebreid.