De Gerrit Krolbrug, in de volksmond ook wel de Korrewegbrug, werd in 2021 aangevaren door een schip en is sindsdien onbruikbaar. Er zijn plannen voor een nieuwe brug, en afgelopen week werd het besluit genomen dat die plannen nu overgaan in de ‘realisatiefase.’ Rijkswaterstaat begint nu met de aanbesteding om een aannemer te vinden die de nieuwe brug gaat bouwen.
Tijdens de bouw zou er ook een tijdelijke optie komen voor de fietsers en voetgangers die van de brug gebruikmaken. Momenteel zijn er namelijk nog wel hellingbanen waar je overheen kunt lopen en fietsen, maar als er straks gewerkt wordt aan het nieuwe project, moeten die hellingbanen wijken.
In een brief aan het College van Burgemeesters en Wethouders laat de minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tielman dat een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers er niet komt.
Kostenstijging
De nieuwe Gerrit Krolbrug wordt behoorlijk wat duurder dan verwacht, stelt minister Tielman: 90 miljoen euro. Dat is 20 miljoen meer dan eerder werd geraamd. Die kosten hebben niet alleen te maken met marktontwikkelingen, maar ook de wens van de gemeenteraad dat de Korrewegbrug, zoals de brug in de volksmond wordt genoemd, een mooie brug moet worden, aldus de minister.
Die extra kosten spelen een rol in het schrappen van de tijdelijke fietsbrug. Het idee voor die tussentijdse optie was eerder om bij de tijdelijke busbaan extra hellingbanen te plaatsen voor voetgangers en fietsers. Maar de realisatie hiervan is ‘complexer en duurder dan aanvankelijk gedacht’, stelt de minister.
De eerste schop gaat naar verwachting in 2026 de grond in, en het plan is dat de brug dan in 2029 klaar is. Dat betekent dat fietsers drie jaar lang zouden moeten omrijden via de Noordzeebrug of Oosterhoogebrug.