Bereikbaarheid & Verkeer

Fotoserie: Damwanden intrillen onder de ringweg? Hoe dan?

Wanneer de zomervakantie begint, gaan de werklieden van Combinatie Herepoort hard aan de slag om damwanden in te trillen onder de zuidelijke ringweg. Hiervoor wordt de ringweg vijf weken gestremd voor het verkeer vanaf Julianaplein naar het Europaplein. In de andere richting zijn twee versmalde rijstroken beschikbaar. Hoe dat intrillen van die damwanden precies gaat zie je in onderstaande fotoserie, die door Bouwfotografe.nl is gemaakt in het hemelvaartweekend, toen alvast de damwanden onder het spoor werden ingetrild.


Leestijd: 1 minuut

1 - Op de weg staan de heimachines. Tussen de rijbanen wordt een sleuf gemaakt. Hierin wordt de damwand gezet.
1 - Op de weg staan de heimachines. Tussen de rijbanen wordt een sleuf gemaakt. Hierin wordt de damwand gezet.
1 - Op de weg staan de heimachines. Tussen de rijbanen wordt een sleuf gemaakt. Hierin wordt de damwand gezet.
1 – Op de weg staan de heimachines. Tussen de rijbanen wordt een sleuf gemaakt. Hierin wordt de damwand gezet.
2 - De damwanden worden door de sleuf heen de grond ingetrild.
2 – De damwanden worden door de sleuf heen de grond ingetrild.
3 - Onder de weg verdwijnen de damwanden diep in de grond. Bij de viaducten, zoals hier, is dat goed te zien.
3 – Onder de weg verdwijnen de damwanden diep in de grond. Bij de viaducten, zoals hier, is dat goed te zien.
4 - De damwanden komen direct naast elkaar en vormen zo een ondergrondse 'muur'. Dit wordt de rand van de bouwkuip waarin de verdiepte weg wordt gebouwd.
4 – De damwanden komen direct naast elkaar en vormen zo een ondergrondse ‘muur’. Dit wordt de rand van de bouwkuip waarin de verdiepte weg wordt gebouwd.

Het intrillen van de damwanden gaat overlast opleveren voor de omgeving, zo waarschuwt Combinatie Herepoort. Omwonenden moeten rekening houden met geluidsoverlast en trillingen. Er wordt in principe alleen overdag gewerkt, van 7.00 tot 19.00 uur, maar bij tegenvallers is er een uitloop mogelijk tot uiterlijk 23.00 uur.

Om de overlast te beperken, brengen we de damwanden in met een speciaal hoogfrequent trilblok, dat voor minder trillingen en geluid zorgt.