Niet alleen bereikbaarheid, maar ook duurzame mobiliteit vraagt de komende jaren extra aandacht. “Het aantal auto’s en verkeersbewegingen neemt toe, terwijl we vanuit het klimaatakkoord te maken hebben met ambitieuze doelen voor emissievrije mobiliteit,” stelt Broeksma. Tegelijkertijd komen er nieuwe woningen en wijken bij. Die moeten niet alleen op het wegennet worden aangesloten, maar er is ook een groeiende behoefte aan autovrije, leefbare en verkeersveilige wijken.
Kortom, er ligt een grote opgave op het gebied van duurzame mobiliteit. Groningen Bereikbaar pakt komende jaren deze handschoen op, waarbij het dan onder andere gaat om het stimuleren van zoveel mogelijk schone en duurzame kilometers. Die ervaring is er tenslotte al, zegt Broeksma, verwijzend naar de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg. Toen zette Groningen Bereikbaar in op het stimuleren van het openbaar vervoer, fietsen en deelmobiliteit. “Nu wordt de opgave breder.”
“Van die klussen wordt de impact groot”
Niet alleen liggen er uitdagingen op het gebied van duurzame mobiliteit, ook op het gebied van werkzaamheden is er komende jaren genoeg te doen. Het lijkt nu even rustig, maar schijn bedriegt: in de loop van 2026 wordt gestart met de aanpak van het Emmaviaduct, waardoor bussen sneller en makkelijker van en naar het station kunnen rijden. En over een aantal jaren staat ook de verdere uitwerking van de aanpak van Ring West op de agenda. “Ook van die twee klussen wordt de impact groot”, aldus de wethouder, die ook lid is van de stuurgroep Groningen Bereikbaar. Groningen Bereikbaar blijft nodig om de overlast te beperken.
De organisatie heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met slimme oplossingen. Zo wijst Broeksma op het initiatief van onderwijsinstellingen om slimmer te roosteren, waardoor scholieren en studenten niet allemaal tegelijk in de spits in de bus zitten. Een ander voorbeeld is het gebruik van deelauto’s door bedrijven en onderwijsinstellingen, of de inzet van cargobikes door Certe voor het vervoer van medisch materiaal. “Bedrijven én particulieren kunnen via Groningen Bereikbaar nog steeds een cargobikes, speedpedelecs en elektrische bakfietsen op proef uitproberen.”
Ook het netwerk dat Groningen Bereikbaar in de loop der jaren heeft opgebouwd, blijft volgens Broeksma komende jaren van onschatbare waarde. “Groningen Bereikbaar heeft nauwe banden met onderwijsinstellingen, overheden en bedrijven. Dat netwerk willen we absoluut behouden”, zegt hij. “Het is belangrijk om informatie te blijven delen over werkzaamheden en wegafsluitingen, maar ook om advies te geven over duurzame mobiliteit. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de populaire ontbijtsessies met ondernemers weer op de agenda komen.”