bereikbaarheid-verkeer

14 mei 2019, 10:10

Buurtbewoner over sloop Big Building: ‘Ik ben blij als de drilboor weg is!’

Buurtbewoner over sloop Big Building: ‘Ik ben blij als de drilboor weg is!’

Aan de Achterweg in Groningen wordt inmiddels al een jaar gewerkt aan de sloop van het PostNL-gebouw. Maar hoe is het om een jaar te wonen naast een sloopterrein? En zitten er ook voordelen aan de sloop? Volgens Maup Nijboer, bewoner in de Viaductstraat, staat het nieuwe uitzicht met stip bovenaan. “Doordat het gebouw is verdwenen, kunnen we nu heel ver kijken en zien we het mooie stationsgebouw”, zo zegt hij tegen Groningen Spoorzone.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Een makkelijke vraag om mee te beginnen. Hoe is het om te wonen in de Viaductstraat?

“De Viaductstraat is eigenlijk een beetje gekke straat. De woningen zijn namelijk geen eigendom van verschillende personen, maar zijn van de Vereniging Viaductstraat. De vereniging beheert ongeveer veertig woonruimtes. De leden van de vereniging zijn de bewoners van de panden. Samen zorgen we voor het onderhoud van de woningen, maar ook voor de financiële zaken. Om die reden kennen alle bewoners in dit blok elkaar vrij goed en zijn we goed op de hoogte van onze straat. Ik woon hier nu zelf vijf jaar en ben voorzitter van de vereniging.”

En hoe was het dan om hier te wonen tijdens de sloopwerkzaamheden?

“Dat was in het begin wel even wennen, natuurlijk! Verschillende bewoners van de Viaductstraat zijn naar de bijeenkomsten geweest van Groningen Spoorzone om informatie in te winnen. Tijdens die bijeenkomsten zijn we gerustgesteld en verwachtten we dat het overlast minimaal zou zijn. Maar de minimumoverlast was alsnog best flink. We zijn wel wat gewend aan geluid doordat de treinsporen vlak langs de wijk lopen, maar de sloop geeft wel meer overlast.”

Waar hebben jullie de meeste last van gehad?

“Met zekerheid: de drilboor. Ik ben blij als die weg is! Het slopen van de zware pijlers die met een enorme klap op de grond vielen, heeft ook bij wat buurtbewoners voor schrik gezorgd. Maar dat waren wel momentopnames; één harde knal als een pijler op de grond kwam. Het meest vervelende vond ik zelf de laatste fase van de sloop, waarbij de keldervloeren en de fundering zijn weggehaald. Veel van de buren gaven aan dat ze last hadden van het stof. Maar dat heeft de aannemer steeds netjes opgelost!”

De sloop van een gebouw kan natuurlijk niet helemaal geruisloos. Wat voor soort buren waren de slopers?

“Dat waren prima buren. Vorig jaar zomer was het natuurlijk erg droog. Door de sloop kwam er zo veel stof vrij, dat onze hele straat grijs zag. Dat hebben we aangegeven bij de sloopaannemer met het verzoek daaraan iets te doen. De volgende dag kwam er een mannetje om de straat schoon te maken en de boel schoon te maken. Steeds als er iets was, dan wisten we snel genoeg bij wie we terecht konden voor een oplossing.”

Zijn er ook leuke dingen aan de sloop?

“Het uitzicht staat met stip bovenaan. Doordat het gebouw is verdwenen, kunnen we nu heel ver kijken en zien we het mooie stationsgebouw. En doordat de toren weg is, is het in onze tuinen veel lichter. Nu kunnen we plannen maken om de woningen duurzamer te maken en kunnen we onderzoeken of en hoe we zonnepanelen kunnen installeren.”

En de plannen voor het station, wat vind je daarvan?

“Die zijn prima. We zijn als bewoners van de Viaductstraat blij dat er een parkachtig gebiedje komt op de plek waar de toren van het PostNL-gebouw stond. We wilden graag meer groen in de buurt en dat heeft een plek gekregen. De plannen voor het station zijn prima, dat lijkt veelbelovend. Ik kijk het meeste uit naar de nieuwe wijk die aan de zuidzijde van het station komt. Dat zal voor meer levendigheid en bedrijvigheid zorgen in deze buurt.”

 

Foto: Groningen Spoorzone