Bereikbaarheid & Verkeer

Arriva heeft plannen voor nachttrein van Groningen naar de Randstad

Vervoersbedrijf Arriva heeft plannen voor een nachttrein tussen Groningen en de Randstad met Schiphol als eindbestemming. Dat zou betekenen dat Arriva dus ook toegang krijgt tot de spoorlijnen, die nu alleen voor de NS bestemd zijn. In NRC zegt Arriva-directeur Anne Hettinga dat het tijd wordt om iets te doen aan de concurrentiepositie van de NS.


Leestijd: 1 minuut

Foto | Arriva
Foto | Arriva

Volgens Hettinga heeft het huidige kabinet er alles aan gedaan om de liberalisering van het spoor verder terug te dringen. Arriva mag in een aantal regio’s alleen het regionale vervoer doen. Dat gebeurde nadat NS met die verbindingen stopte, omdat ze niet rendabel zouden zijn. 

Daar moet nu een einde aan komen. Arriva heeft een verzoek ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om vanaf 2023 's nachts gaan rijden. Er zou dan ook een nachttrein vanuit Maastricht naar Schiphol moeten gaan rijden. Het ministerie van Infrastructuur gaat zich over het verzoek buigen. 

De Europese wetgeving maakt het mogelijk om Arriva toe te staan op het spoornetwerk, maar alleen als dat niet nadelig is voor de huidige concessiehouder NS. Arriva-directeur Hettinga vindt ook niet dat dat het geval is. Volgens hem rijdet er ’s nachts geen trein op het traject en concurreert het plan ook niet met de NS. 

Een volgende stap zou zijn dat Arriva ook een dienstregeling opzet buiten de spitsuren.