Cultuur & Uitgaan

Terts & Toets: stapel muziekboeken van 2,5 Martinitoren hoog

In een tijdperk waarin digitale innovaties fysieke muziekboekenwinkels bedreigen met uitsterven, is Terts & Toets nog altijd een toonbeeld van veerkracht en toewijding. Al 37 jaar is de Groningse muziekboekenwinkel een begrip onder muziekliefhebbers in Groningen én ver daarbuiten.


Leestijd: 2 minuten

Ruim tweeënhalve Martinitoren. Zo hoog zou de stapel zijn als je alle muziekboeken uit de winkel op elkaar legt. “We zijn met een meetlint langs alle boeken in de winkel gegaan,” vertelt Stephan Hendriks, eigenaar van Terts & Toets. “Na een hele dag meten, kwamen we uit op 267 meter”, zo vertelt hij in de onlangs verschenen papieren Groninger Ondernemers Courant.

Hendriks begon het bedrijf in 1988 samen met zijn vader in een oud winkelpand. In de jaren die daarop volgden heeft Hendriks de winkel zien veranderen. Wat begon als een winkel voor digitale piano’s met ruimte voor een beperkt aantal muziekboeken, is nu een walhalla voor wie op zoek is naar bladmuziek.

“Mensen verklaarden ons voor gek toen we in de jaren tachtig begonnen met de verkoop van muziekboeken,” zegt Hendriks. “Kopieerapparaten waren in die periode erg populair en mensen dachten dat er snel geen vraag meer zou zijn naar bladmuziek.”

Ondanks de opkomst van fotokopieën begon de zaak van Hendriks en zijn vader te lopen. Ook de intrede van het internet en de daarmee gepaarde mogelijkheden om boeken via webshops te verkopen, vormden geen bedreiging voor Hendriks.

In tegendeel, de eigenaar ziet Terts & Toets inmiddels als zijn levenswerk. Hij heeft een grote, trouwe klantenkring opgebouwd. Vooral muziekdocenten, koren en mensen die op zoek zijn naar een origineel cadeau bezoeken met regelmaat de winkel. “Zij zorgen ervoor dat de winkel blijft bestaan,” vertelt Hendriks.

“We zijn inmiddels één van de weinige traditionele gespecialiseerde muziekboekenwinkels in Nederland. De dichtstbijzijnde zaak van hetzelfde kaliber zit in Utrecht, waardoor niet alleen mensen uit Groningen naar ons toekomen, maar ook van ver daarbuiten. We hebben zelfs klanten uit Duitsland.”

Webshops

Hendriks heeft zelf nog geen webshop. Een opvallende keuze voor een winkel in dit digitale tijdperk. “Ik merk dat klanten toch graag willen zien wat ze kopen. Bij de aankoop van een boek online loop je een grotere kans op een miskoop. Denk aan drukfoutjes, doorschijnende pagina’s, tegenvallende speelbaarheid of verscholen portokosten.”

“Daarnaast is persoonlijk advies en goede service heel belangrijk voor onze winkel. Dat kun je online toch minder goed bieden,” zegt Hendriks. “Een vraag is telefonisch of in de winkel veel makkelijker te beantwoorden dan via de mail. En in de winkel kan ik een kopje koffie voor een klant inschenken en zo benadrukken dat ze in alle rust kunnen rondsnuffelen.”

“Ook kan ik voor klanten soms echt een ‘redder’ zijn als zij een boek niet of niet op tijd kunnen vinden,” zegt Hendriks over zijn service. Dankzij zijn ruime voorraad en uitgebreide netwerk van 142 leveranciers over de hele wereld, kan hij namelijk bijna elk gewenst muziekboek voor zijn klanten vinden. Hij lacht: “Als ik het niet kan fixen, kan niemand het fixen.”