In beeld

De toekomst van het leren: De rol van technologie in moderne klaslokalen

We weten het sinds het coronavirus: scholen moesten in één klap digitaal worden. Vandaag de dag is het ondenkbaar dat een klaslokaal niet is uitgerust met de juiste technologie. Dit artikel laat zien wat digitalisering het schoolsysteem te bieden heeft en hoe scholen de mogelijkheden optimaal kunnen benutten.
 


Leestijd: 3 minuten

Hoe ziet digitalisering er op scholen uit?

Digitale vooruitgang haalt alle gebieden in. Ook scholen bieden veel digitale oplossingen die een paar jaar geleden nog ondenkbaar waren. Toch zijn er ook bepaalde risico’s. Smartphones en dergelijke kunnen een grote afleiding zijn van de eigenlijke lesinhoud, daarom is er in sommige gevallen al een verbod op mobiele telefoons, zoals het artikel van ExpressVPN laat zien. Digitaal lesgeven is steeds populairder geworden, vooral in tijden van het coronavirus. Dit heeft het mogelijk gemaakt om door te gaan met het lesprogramma ondanks contactbeperkingen en individueel in te spelen op leerlingen.

Er zijn echter ook andere manieren om digitalisering in het schoolsysteem te integreren. Digitale hulpmiddelen voor huiswerk of voorbereiding op schoolwerk zijn bijzonder populair. Leraren kunnen via platforms content beschikbaar stellen aan hun leerlingen. Dit maakt het gemakkelijk om van thuis uit via de smartphone te controleren welke taken voor de volgende schooldag af moeten zijn en welke stof voor de volgende taak geleerd moet worden. Er zijn nu talloze organisatorische hulpmiddelen die het dagelijkse schoolleven veel gemakkelijker maken.

Digitale systemen voor scholen – niet alleen een optie voor tieners!

Als je denkt aan digitale oplossingen voor scholen, denk je misschien in eerste instantie aan middelbare scholen waar belangrijke inhoud wordt onderwezen aan tieners. Digitalisering in het schoolsysteem kan echter al op veel jongere leeftijd plaatsvinden. Programma’s en systemen die echt toegevoegde waarde bieden, worden al gebruikt op basisschoolleeftijd.

Of het nu gaat om organisatorische tools waarmee ouders via een app kunnen controleren of de leerling al het nodige huiswerk heeft gemaakt, of digitale hulpmiddelen die helpen bij het leren lezen. Op basisscholen worden tal van hulpmiddelen gebruikt die kinderen niet alleen op jonge leeftijd vertrouwd maken met technologie, maar hen ook helpen om op speelse wijze verbazingwekkende leersuccessen te boeken.

Free Write Child photo and picture

Bild: Analoog was gisteren: Vandaag zijn er tal van digitaliseringsopties voor scholen. Bildquelle: Tho-Ge via pixabay.com

Kostenbesparingen en duurzaamheid dankzij digitaliseringsoplossingen in het schoolsysteem

Hoewel digitale systemen niet bepaald goedkoop zijn om aan te schaffen, kunnen ze de lopende kosten verlagen. Digitalisering maakt namelijk kostenbesparingen mogelijk, omdat er geen geld meer hoeft te worden uitgegeven aan boeken die misschien al na één jaar vervangen moeten worden.

Het is ook veel duurzamer om lesmateriaal digitaal aan te bieden. Dit bespaart middelen en vermindert verspilling. Scholen zetten dus een belangrijke stap in de goede richting. Vooral leerlingen leren dat ook zij een positieve invloed op het milieu kunnen hebben.

Digitale media: niet elke oplossing is ideaal

Ook al brengt digitalisering veel voordelen met zich mee, er zijn ook bepaalde risico’s. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat digitale media niet bepaald gunstig zijn wanneer kinderen net leren lezen. Het is daarom belangrijk om deze hulpmiddelen alleen als ondersteuning te gebruiken en er niet volledig op te vertrouwen.

Er wordt momenteel veel onderzoek gedaan naar deze kwesties, dus we zullen moeten afwachten wat langetermijnstudies hierover te zeggen hebben. Over het algemeen moet digitalisering worden omarmd, samen met de kansen die het biedt. De potentiële risico’s moeten echter ook niet worden genegeerd.

Conclusie

Digitalisering biedt grote kansen – vooral als het gaat om het schoolsysteem. Veel landen hebben de kansen al gegrepen en bieden praktische hulpmiddelen en oplossingen. Toch is het altijd belangrijk om ook hier voorzichtig te zijn. Digitale media kunnen zowel een vloek als een zegen zijn. In ieder geval moeten leerkrachten de juiste training krijgen voordat technologieën in de klas worden gebruikt.