In beeld

Bijna alle Groningse studenten gebruiken ChatGPT. Is dat erg?

Een half jaar geleden had nog amper iemand er van gehoord. Maar nu is het een van de snelst groeiende digitale tools ter wereld: ChatGPT. Ook Groningse studenten maken er massaal gebruik van. De vraag is: ‘is dat erg?’. Deze vraag komt aan de orde in een door studenten gemaakte videoreportage, op verzoek van de Digital Society Hub, een instelling van de Hanzehogeschool die studenten helpt bij het inzetten van digitale middelen in hun vak.


Leestijd: 1 minuut

Uit de reportage blijkt dat ChatGPT in korte tijd gemeengoed is geworden. Studenten die er naar gevraagd zijn zeggen de tool te gebruiken “als naslagwerk”, “voor het maken van teksten”, “ter inspiratie”, “om dingen te leren” of om “recepten op te zoeken”.

Tot verrassing van menigeen blijkt dat de opleiding daar niet zo heel veel problemen mee heeft. Ronald van Dijk, docent aan de opleiding HBO-ICT aan de Hanzehogeschool is ook werkzaam voor de Digital Society Hub en zegt dat ChatGPT weliswaar antwoord geeft op alle vragen, maar dat het niet zeker is of dat ook wel het juiste antwoord is.

Hij vergelijkt de komst van de chatbot ChatGPT met de komst van Google in 1995. “Het is een revolutie die je niet meer kunt tegenhouden. Het ís er nu eenmaal, we zullen het niet ontmoedigen, je kunt het toch niet tegenhouden”. Hij vindt het verstandiger om de nieuw technologie te omarmen, in plaatst van weg te duwen. “Maar wees kritisch op de antwoorden. Het is een hulpmiddel, maar zelf ben je eindverantwoordelijk voor je werkstuk of je scriptie. Dus wees kritisch op de vragen die je stelt en op de antwoorden die je krijgt”, aldus het betoog van Van Dijk in de video van de studenten.

De reportage is gefilmd, geëdit en gepresenteerd door studenten van de Hanzehogeschool.