Economie

Winkelcentrum Paddepoel heeft de wind in de zeilen, en wil vleugels verder uitslaan

Even de dagelijkse boodschappen halen, of juist kijken of er iets nieuws te vinden is bij één van de speciaalzaken. Ongedwongen winkelen zonder zorg dat het gaat regenen, en na afloop gezellig een kopje koffie drinken. Dat kan allemaal bij het Winkelcentrum Paddepoel, en dat al meer dan vijftig jaar.


Leestijd: 3 minuten

Dit oudste overdekte winkelcentrum van Groningen trekt de laatste tijd steeds meer bezoek. Op een doorsnee zaterdag komen er zo’n 12.000, en door de week zo’n 65.000 bezoekers. De laatste jaren, sinds ‘Covid’, heeft het winkelcentrum helemáal de wind in de zeilen, en is er een voortdurende stijging van het bezoekersaantal.

Deze trend is voor de eigenaren van de winkelpanden geen reden om nu voldaan achterover te leunen. Integendeel: het winkelcentrum heeft ambitieuze plannen voor een ingrijpende ‘upgrading’ waardoor het niet alleen volledig bij de tijd wordt gebracht, maar ook de komende jaren een belangrijke functie kan houden.

“Het gaat goed met het Winkelcentrum en daar profiteren veel winkels van. Via een klantentelsysteem kunnen we heel nauwkeurig de bezoekersaantallen meten. Zo weten we ook dat er nog steeds sprake is van groei. Daar zijn we heel erg blij mee, want dat betekent o.a. dat we nog steeds heel goed kunnen concurreren met online-winkels. Toch willen we zorgen dat we ook in de toekomst aantrekkelijk blijven, want ons winkelcentrum dateert van 1971, en is op redelijk wat punten gedateerd’, vertelt centrummanager, Harold Lubberts.

Het is een deel van zijn rol om de contacten te onderhouden met ondernemers, eigenaren en externe partijen. Hij zorgt ervoor dat alles reilt en zeilt, zit in de werkgroep voor de revitalisatie en verzorgt de communicatie zodat iedereen goed op de hoogte is en blijft van de vernieuwingen van het centrum.

Nieuwe impulsen

Winkelcentrum Paddepoel is eigendom van in totaal zo’n veertig eigenaren, die samen 85 panden hebben. Samen hebben ze plannen gemaakt om het centrum nieuwe impulsen te geven.

‘Hoewel we nog steeds meer bezoekers trekken, realiseren we ons ook dat de tijden veranderen, en wensen van de consument ook. Het Winkelcentrum wil op den duur ook andere functies dan alleen maar winkelen gaan toevoegen en moet steeds meer een aantrekkelijk verblijfsgebied worden. Ook het aspect van duurzaamheid is steeds belangrijker’.

De plannen zijn door diverse partijen gemaakt in samenwerking met vastgoed-ontwikkelaar MWPO, dat eerder ook al de nieuwe Jumbo in Meerstad ontwikkelde, Het Groot Handelhuis in de vroegere V&D aan de Grote Markt of Mercado in de Rode Weeshuisstraat.

De plannen voor Paddepoel zijn in een vergevorderd stadium en voor de zomer nog moet het definitieve plan gepresenteerd en goedgekeurd worden.

Nieuwe Jumbo aan Pleiadenlaan

De opknapbeurt zal in fases verlopen. Eerst komt er een nieuwe vestiging van de Jumbo aan de Pleiadenlaan met op de bovenverdieping een sportschool. De sloop/nieuwbouw hiervoor kan ongeveer in het 3e kwartaal van dit jaar beginnen. Daarbij zal het gebied aan die kant, waar het nu nog aan een kaal fabrieksterrein doet denken, opnieuw worden ingericht tot een prettig verblijfsgebied. Als alles meezit kan de bouw aan de kant van de Pleiadenlaan rond de zomer van 2025 al klaar zijn.

In de volgende fases die tot 2030 kunnen gaan duren moet er een nieuwe vloer komen, een nieuw dak, een upgrade van de openbare ruimten, nieuwe entrees, een parkeerdek en worden er rond de 400 woningen toegevoegd.

“Het zijn momenteel dus leuke, spannende tijden voor ons winkelcentrum! We werken er had aan om de plannen af te ronden en goedgekeurd te krijgen. Maar iedereen is positief en ziet de potentie van ons gebied”. Veel winkels zijn de afgelopen tijd al vernieuwd en een aantal staan nog op de planning. Dit geeft wel aan dat er vertrouwen is en dat het goed gaat.

Speciaalzaken als trekpleister

In het winkelcentrum zijn ook speciaalzaken gevestigd, die zich hebben ontwikkeld tot trekpleisters, zoals Slagerij Oosterhof, de Zuivelhoeve, het Grillhuis en Visspecialist Pasèl.

“Dankzij het mooie winkelaanbod, de goede bereikbaarheid, het 1,5 uur gratis parkeren, het lekker overdekt winkelen en de veiligheid van het winkelen, hebben we nog steeds de wind in de zeilen. Het is prachtig dat nu ook alle neuzen dezelfde kant op staan en we er samen voor willen zorgen dat dit ook in de toekomst één van de grootste en aantrekkelijkste winkelcentra van Noord-Nederland blijft’, aldus een enthousiaste Harold Lubberts.

(Illustraties: Rijnboutt Architecten)

(Meer informatie: Klik hier)